5 tools om eenvoudig samen te werken

Tegenwoordig werken steeds meer mensen als zzp’er (zelfstandigen zonder personeel). Veel van die zzp’er werken als freelancer. Dat betekent dat je niet in loondienst bent, maar dat je voor diverse opdrachtgevers werkt. Vaak locatie onafhankelijk, voor een bepaalde tijd (relatief kort) aan een specifiek project of opdracht. Doordat steeds meer bedrijven ook gebruik maken van freelancers, houdt dat in dat je vaak op afstand moet werken. Als je samen met een aantal collega’s aan een bepaalde opdracht moet werken, is het wel zo handig dat je – ook op afstand – goed met elkaar kunt samenwerken. In dit artikel vind je 5 tools om eenvoudig samen te werken.

Steeds meer freelancers

Nederland telt steeds meer freelancers. Vijf jaar geleden had Nederland zo’n 600.000 freelancers, in januari van dit jaar bereikte we 1,2 miljoen freelancers. Een verdubbeling. Dit geeft ook maar weer aan dat steeds meer mensen kiezen voor een freelancers bestaan. Recent deelde de NOS een bericht dat er in 2017 de hoogste aantal nieuwe bedrijven opgericht zijn. Het overgrote deel hiervan zijn zzp’ers.
ASOS - Cyber Weekend - 728x90

1. Slack

Slack is een hele handige tool om met elkaar te communiceren. Je kunt één-op-één berichten sturen, maar ook groepen aanmaken om met elkaar te brainstormen over een bepaalde opdracht. Handig als je met meerdere mensen op afstand aan een opdracht moet werken. Daarnaast hebben we ook een hele fijne app en heb je dus ook via je telefoon toegang tot al je Slack berichten.

2. Conference call met je iPhone

Heel veel mensen weten het niet, maar je kunt – als je een iPhone hebt en je wilt twee of meer mensen tegelijk bellen – een conference call opzetten. Ideaal als je meerdere mensen wilt spreken om bijvoorbeeld te overleggen hoe jullie het project gaan aanpakken. Hier zitten geen extra kosten aan verbonden, maar worden van je belminuten afgehouden. Zodra je de eerste persoon aan de lijn hebt, heb je een overzichtsscherm. Als je rechtsonder op het + tekentje klikt, kun je andere mensen toevoegen.

3. Trello

Voor alle lijstjes meisjes onder ons; Trello is heaven. Je kunt verticaal allerlei kolommen maken (klant A, klant B, etc.) en daaronder alle to-do’s. Je kunt per taak deadlines hangen of kleurtjes geven of notities toevoegen die je later kunt raadplegen. Als je samen aan een project werkt of samen voor één klant werkt, kun je je Trello bord ook delen met andere Trello-gebruikers. Ideaal.

4. Workplace

Workplace is een samenwerkingstool van Facebook. Het is een ideale tool om kennis te delen binnen een select team. Daarnaast is het een middel om met elkaar intern te communiceren en dus samen te werken. Het is ook een intern social network zoals Yammer dat is, om op die manier ook te werken aan de bedrijfscultuur.

5. Asana

Asana is een ideale tool als je met meer managers aan een project wilt werken. Het is een tool voor de wat complexere opdrachten. Je kunt allerlei actielijsten maken en deze ook afvinken. Je vindt hierdoor alle taken van iedereen op één plek. Waardoor je heel eenvoudig kunt zien als iemand zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Het grootste doel is het verminderen van de interne mail. Daar worden we allemaal heel blij van. 🙂

Bonus tip: ga op zoek naar een goedkoop online boekhoudprogramma, zodat je altijd kunt zien hoe je bedrijf ervoor staat. Via boekhoudprogramma-vergelijken.com kun je allerlei reviews lezen over de verschillende boekhoud software programma’s, kun je altijd de eerst 30 dagen proberen of het iets voor je is en binnen één minuut heb je een proefaccount gemaakt. Ideaal.

Zo. Dit waren 5 tools om eenvoudig samen te werken. Er zijn vast nog veel meer tools die het online samenwerken verbeteren en vergemakkelijken, maar deze tools zijn mijn favoriet.

Welke tools vind je het fijnste om te gebruiken?

Volg mij op BloglovinInstagramFacebookTwitter en Pinterest

Dit vind je misschien ook leuk

4 reacties

  • Reply
    Amina
    21/03/2018 at 5:29 pm

    SUperhandig artikel Dionne! Love it! Slack is geweldig, de andere tools ken ik nog niet. Dus dank je wel hiervoor! Mooie blog heb je ook! xxx

  • Reply
    Merel Anne
    25/03/2018 at 8:54 pm

    Trello kende ik al: Is inderdaad een handige app. Wij gebruikten hem op school voor een project, zo konden we precies wie nog wat moest doen en of we een beetje op schema liepen. En natuurlijk voelt het ook heerlijk om iets af te vinken als je het af hebt: Extra motivatie!

  • Reply
    Nele van MamaExpert
    31/03/2018 at 7:42 pm

    Ik gebruik trello. Lifesaver. Ik ben namelijk ook ceremonieschrijver en hou met trello alle bruidsparen uit elkaar (En de op maat geschreven trouwceremonies)

  • Reply
    Lana
    20/06/2018 at 6:53 pm

    Fijn artikel! Ik ben steeds meer freelance klussen aan het aannemen en dan zijn handige tools echt belangrijk. Gebruik zelf Asana sinds een tijdje en moet zeggen dat het tot nu echt fijn werkt.

  • Laat een reactie achter