Hoe zorg je voor kwalitatieve content op social media?

Social media is regelmatig een ondergeschoven kindje. Bedrijven weten vaak wel dat ze aanwezig moeten zijn op social media, maar door tijdgebrek blijft het liggen. Of je het nu hebt over kleine MKB bedrijven of de grote spelers onder ons. Ook voor bloggers is het vaak een struikelblok. En dat terwijl social media het visitekaartje is van je bedrijf. Daarom lees je in dit blog hoe je zorgt voor kwalitatieve content op social media. 

Content is king!

Het maken en hebben van kwalitatieve content is ontzettend belangrijk. Waarom? Je moet social media als een drukke winkelstraat vol met mooie etalages zien. In elke etalage zie je toffe spullen, maar je loopt alleen bij die winkels naar binnen die er mooi uitzien en voor jou relevant zijn. Zo werkt dat ook op social media.

Iedere bedrijf probeert jouw aandacht te trekken, want elke gebruiker wil dat jij zijn of haar content bekijkt. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen kiezen voor jouw etalage en niet die van de concurrent?


Kwalitatieve content op social media

Hieronder vind je talloze tips hoe je ervoor zorgt dat de content die je deelt kwalitatief is, zodat de doelgroep jouw etalage niet voorbij loopt.

  • Gebruik échte, persoonlijke foto’s (géén stock foto’s, maar échte mensen die aansluiten bij je bedrijf, blog en doelgroep)
  • Pas de tekst aan, aan de doelgroep (een jonge doelgroep spreek je anders aan, dan een oudere doelgroep)
  • Pas de foto aan, aan de doelgroep (géén foto van een 65-jarige laten zien aan iemand 25 jaar is)
  • Investeer in kwalitatieve visuele content (hoge resolutie foto’s, grote diversiteit etc.)
  • Video content is booming (maak korte teaser video’s, waarin je zorgt dat de eerste 3 seconden pakkend zijn)
  • Houd de tekst kort en krachtig (maximaal twee zinnen) en gebruik emoticons bij de jongere doelgroep
  • Begin de tekst met een vraag
  • Houd de “a 5 word story” in je achterhoofd (de eerste vijf woorden zijn het belangrijkste en bepalend of iemand langer naar je posts kijkt en doorklikt)
  • Schrijf posts waar mensen iets aan hebben (voeg een waarde toe)
  • Zorg voor de continuïteit (bijvoorbeeld twee posts per week op een vast tijdstip)
  • Maak gebruik van vragen waar mensen ‘ja’ op kunnen antwoorden (Heb je een eigen bedrijf?)
  • Werk met vaste rubrieken (dat biedt een houvast voor jou als bedrijf, maar ook voor je community)
  • Creëer content die herkenbaar is voor de doelgroep
  • Zorg dat de posts leesbaar zijn voor mobiele apparaten
  • Controleer of de website waar je naar toe leidt mobiel vriendelijk is
  • Plan je social media berichten in via Hootsuite of Buffer (zo voorkom je dat je vergeet iets te plaatsen)
  • Ga aan de slag met het opbouwen van een community en reageer onder de reacties
  • Zorg voor een persoonlijke touch in de berichten 




Met deze tips kom je een heel eind en zorg je ervoor dat je content opvalt tussen alle andere bedrijven die actief zijn op social media. Het allerbelangrijkst wat je altijd in je achterhoofd moet houden; ga voor kwalitatieve content op social media. Merk je dat social media toch te veel als een side project wordt gezien? Durf dan conclusies te trekken en er of iemand intern op te zetten of het eventueel uit te besteden aan een freelancer of een bureau.

Hoe zorg jij voor een goede content flow?

Volg mij op BloglovinInstagramFacebookTwitter en Pinterest

Dit vind je misschien ook leuk

0 reacties

Laat een reactie achter