Instagram cursus #worthit van C Academy. Dit leerde ik ervan

Instagram cursus #worthit van C Academy. Dit leerde ik ervan

Eind 2018 volgde ik de Instagram cursus #worthit van Charlotte van het Wout. Over het bepalen van je uurtarief, concurreren, prijswijzigingen en de manier waarop je communiceert over je prijs. Toevallig had ik nét mijn vaste baan opgezegd en gekozen voor het freelance leven. Een betere timing kon bijna niet. Want voor jezelf beginnen, betekent ook dat je aan de slag moet met een ondernemersplan, je uurtarief moet bepalen en nieuwe websites moet bouwen.

Een paar weken geleden mocht ik het eindelijk van de daken schreeuwen. Nadat ik de afgelopen twee jaar met heel veel plezier als online marketeer heb gewerkt, was het tijd voor een enorme sprong in het diepe. Eind oktober heb ik mijn baan opgezegd en sinds begin december is mijn nieuwe avontuur begonnen. Sinds de eerste dag dat ik niet meer naar kantoor moest, ben ik als een malle begonnen. Begonnen met het bouwen aan mijn freelance carrière.

Hoe bepaal je je uurtarief?

Als je Googlet zijn er talloze manieren te vinden om je uurtarief te bepalen. De methode die in de Instagram cursus #worthit wordt gebruikt, is een bekende methode die onder andere door de KVK en de Rabobank worden aanbevolen. En het is heel simpel.Instagram cursus #worthit van C Academy. Dit leerde ik ervan

Stap 1

Bedenk wat jouw ideale netto inkomen moet zijn. Dit bevat je vaste lasten, vakantie, sparen, eten en drinken en noem het maar op. Tel alles bij elkaar op en je komt tot een gewenst bedrag. Stel dat het bedrag €3.000,- is.

Stap 2

Verdubbel je nettobedrag, want je moet ook belasting en pensioen betalen. Dus €3.000,- x 2 is €6.000,- is je gewenste bruto inkomen.

Stap 3

Inventariseer wat je bedrijfskosten zijn. Als je als freelance online marketeer werkt zijn die kosten redelijk laag. Alleen een laptop, telefoon, internetabonnement, cursussen, online marketing en eventueel wat schrijfwaren. Als je een kantoorpand hebt of bijvoorbeeld producten die je moet inkopen, zijn die kosten een stuk hoger.

Stel de bedrijfskosten zijn €1000,- per maand, dan tel je die op bij die €6.000,- en kom je dus uit op €7.000,-. Dit bedrag moet je dus minimaal elke maand omzetten om je gewenste salaris te verdienen.

Stap 4

Stel jezelf de vraag hoeveel uur je wilt werken. Wil je 10 uur per week werken of 30 uur per week? Houd er rekening mee dat je realistisch bent. Je kunt namelijk niet 40 uur per week declarabel zijn. Je moet ook je mail doen, een cursus volgen of heb je te maken met reistijd die je niet kunt schrijven onder een klant en dus ‘eigen tijd’ is.

Stap 5

Stel je wilt 25 uur per week declarabel werken, dat is dan ongeveer 100 uur per maand. Je deelt vervolgens die €7.000,- door 100 uur per maand. Dan kom je uit op een uurtarief van €70,- per uur.

Als je €70,- per uur verdient, kom je elke maand uit en heb je elke maand een omzet van €7.000,- en verdien je dus je gewenste inkomen van €3000,- netto.

Mocht je nieuwsgierig zijn naar de cursus #productiviteitonfleek van Charlotte, die heb ik ook gevolgd en er een artikel over geschreven.

Hoe weet je zeker of een prijs goed is?

Er bestaat geen waterdichte methode om een uurtarief te bepalen, maar via de bovenstaande manier is wel de meeste voor de hand liggende. Zodra je je uurtarief bepaald hebt, ga je aan de hand van vier stappen bedenken of voelen of jouw uurtarief ook goed is. Dat doe je door te rekenen, denken, vergelijken en voelen.

  • Rekenen, stel jezelf de vragen; zou jij het zelf kopen tegen dit tarief? Wil de doelgroep dit betalen?
  • Denken, stel jezelf de vraag; wat is je toegevoegde waarde? Is het het waard?
  • Vergelijken, ga lekker Googlen. Kijk bij concurrenten en vraag in naam van iemand anders offertes op en vergelijk.
  • Voelen, stel jezelf de vraag; voelt deze prijs goed? Kun je deze prijs makkelijk verkopen, zonder dat je er buikpijn van krijgt?

Maak vier uurtarieven

Een aantal belangrijk puntje dat terugkwam in de Instagram cursus #worthit zijn de vier soorten uurtarieven. Heel simpel. Er is een bepaalde prijs naar voren gekomen in de bovenstaande berekening. Met dat uurtarief ga je aan de slag: je maakt een website prijs (deze is een stuk hoger, vaak 20%, om een soort van screening te doen dat alleen de juiste klanten je benaderen), je echte uurtarief (de prijs die je hierboven berekent hebt), je minimum prijs (het laagste bedrag waarvoor je aan de slag wil met een opdracht) en een droom prijs (de prijs waar je uiteindelijk naar toe wil werken).

Ondertussen ben ikzelf qua uurtarief klaargestoomd voor mijn freelance leven. Mede door de Instagram cursus #worthit. Ik kan niet wachten op alle uitdagingen en avonturen die mij als beginnende freelancer te wachten staan. Zoek je toevallig nog een freelance online marketeer of heb je een toffe ad interim online marketing opdracht in de pocket? Neem contact op!

Heb jij de ambitie om ooit voor jezelf te beginnen?

Volg mij op BloglovinInstagramFacebookTwitter en Pinterest 

Dionne, 27, freelance online marketeer met een passie voor bloggen, online marketing en ondernemen.

2 comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *