4 verrassende feiten over de manier waarop Instagram Millennials beïnvloedt

4 verrassende feiten over de manier waarop Instagram Millennials beïnvloedt

Instagram is het snelst groeiende social media platform in Nederland. In 2015 gebruikten 1,8 miljoen Nederlanders Instagram. Sinds 2017 is het aantal Instagram gebruikers sterk gegroeid. Inmiddels heeft Instagram meer dan 4,1 miljoen gebruikers in Nederland. In vergelijking met 2017 is dit een groei van 28%. Hoewel Facebook nog steeds het grootste sociale netwerk is, is Instagram bezig met een rat-race. Toch is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar Instagram, maar de cijfers die bekend zijn liegen er niet om. Instagram heeft een enorme beïnvloedingskracht. In dit artikel vind je 4 verrassende feiten over de manier hoe Instagram Millennials beïnvloedt. 

Feiten en Fabels

Ondanks dat er in verhouding met Facebook nog maar weinig onderzoek is gedaan naar Instagram, zijn er wel diverse cijfers bekend over het gebruik van Instagram. Maar welke cijfers zijn feiten en welke zijn fabels?

Aangezien de invloed van Instagram zo groot is, is het belangrijk dat hier onderzoek naar gedaan wordt. Dat gebeurt op de Vrije Universiteit van Amsterdam. Iraida Polster is op dit moment bezig met een onderzoek over het gebruik van Instagram. Door een aantal vragen te stellen aan Instagram gebruikers, proberen we inzichten te creëren over de invloed die Instagram op ons heeft.

Heb je 3 minuten tijd over om dit onderzoek in te vullen? Via deze link kun je meedoen: bit.ly/instaonderzoek. Als je meedoet aan dit onderzoek maak je automatisch kans op een cadeaubon ter waarde van €30,-. naar keuze. De resultaten worden over een maand gedeeld. 

Feit 1: 72% van de Millennials geeft aan een beauty of fashion aankoop te doen na het zien van een post op Instagram – Bron

Feit 2: 71% van de mensen zijn eerder geneigd om iets te kopen als het product of de dienst aangeraden wordt door iemand anders – Bron

Fabel: Het taggen van andere Instagram gebruikers onder of in je foto zorgt niet voor een hogere engagement rate – Bron

Feit 3: In augustus 2017 ontving het online warenhuis NordStrom 80% aan mobile traffic via één social influencer – Bron

Feit 4: 50% van het koopgedrag wordt beïnvloed door Instagram ten opzichte van 23% via Facebook, 22% via Pinterest, 3% via Twitter en 1% via Snapchat – Bron

Instagram heeft invloed op Millennials. Ga maar eens na; je hebt vast zelf ook al een keer iets gekocht nadat je iets gezien had op Instagram. De verwachting is dat het aantal Instagram gebruikers de komende tijd alleen maar toeneemt. Hierdoor neemt Instagram een steeds prominentere rol aan als sociaal netwerk en wordt de (beïnvloedings)kracht alleen maar groter.

Research is belangrijk

Vind je ook het belangrijk dat we meer te weten komen over het gedrag van Instagram? Doe dan mee met dit onderzoek. Na afloop van het onderzoek worden de resultaten in een infographic gedeeld en zal de winnaar van de cadeaubon per mail op de hoogte gesteld worden.

Sta jij wel eens stil bij de invloed die Instagram op ons heeft?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

2 comments

  1. Jessica J. says:

    Interessant dat hier research naar gedaan wordt. Ik geloof best dat Instagram invloed kan hebben. Ik heb zelf namelijk ook weleens iets gekocht nadat ik het op Instagram gezien had.

  2. Darina says:

    Ik geloof ook zeker dat Instagram invloed heeft op het koopgedrag. Goed en interessant om hier research naar te doen.

Comments are closed.