You have no items in your cart. Want to get some nice things?
Go shoppingLaatst lag ik een artikel op Emerce over Pinterest. De meeste kennen het vast wel; Pinterest is een social media kanaal dat werkt met visual search. Dit betekent dat je visueel op zoek gaat naar een product waar je naar op zoek gaat. Voor veel bedrijven is Pinterest de ideale manier om meer traffic naar hun website te leiden en zelfs sales te genereren. Je hoeft geen online shop te zijn, ook voor bloggers is het een ideaal middel om mensen naar je website te leiden en geld te verdienen door middel van affiliatie links. In dit artikel vind je 4 voordelen van het gebruik van Pinterest voor je webshop of je blog.
1. Visual search van consumenten
Pinterest is het ideale kanaal voor visuele search. Het is daarom extra belangrijk dat je alleen maar mooie afbeeldingen plaatst op Pinterest. Mensen kijken gemiddeld 1.2 seconden(!) naar een foto, dus de eerste indruk moet goed zijn, anders scrollen ze ervoor bij. Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten via Pinterest op zoek gaan naar producten. Ze weten bijvoorbeeld dat ze nieuwe kussens voor hun bank willen, maar weten nog niet hoe die er uit moet zien, maar via Pinterest gaan ze inspiratie doen. En als ze dan mooie kussens gevonden hebben, is de kans groot dat die kussens uiteindelijk via Pinterest gekocht worden.
2. Aantal gebruikers van Pinterest blijft stijgen
Pinterest krijgt steeds meer gebruikers en dat betekent dat het kanaal steeds populairder wordt. Op dit moment heeft Pinterest zo’n 200 miljoen actieve gebruikers. Dat klinkt veel, maar in verhouding met Facebook die 2 miljard gebruikers hebben, is het redelijk klein. Maar het aantal groeit snel, dus dat laat wel de populariteit van het platform zien. Een aantal andere leuke feitjes is dat er maandelijks gemiddeld 100 miljoen pins geplaatst worden, 81% vrouw is en dat we gemiddeld 14(!) minuten spenderen op het platfom. Dat is in verhouding met andere platforms heel erg veel.
Lees ook: De 10 mooiste rechtenvrije stockfoto banken
3. Boost aan traffic
Het is al vaker aan bod komen. Pinterest kan zorgen voor een boost aan traffic. Als je als webshop of als blog mooie foto’s plaatst, met een goede SEO beschrijving en er een link naar het desbetreffende product of artikel plaatst, kan het voor heel veel traffic zorgen.
Bij producten is het belangrijk dat je een grote, verticale foto gebruikt met een hoge resolutie. Als je artikelen van je blog deelt via Pinterest, is het belangrijk dat je ook mooie, verticale beelden gebruikt, maar het is ook belangrijk dat je op de foto de titel van het artikel schrijft en onderaan de foto de link van je eigen blog plaatst, zodat het herkenbaar is. Zelf maak ik de foto’s in Photoshop, maar je kunt ook werken met Canva.
Klikt niemand op je posts in social media? Bekijk dit artikel met tips hoe je ervoor zorgt dat je content gelezen wordt.
Duizenden bezoekers naar je website trekken én honderden euro’s per maand(!) verdienen met Pinterest? Leer het in het e-book ‘Haal alles uit Pinterest’.
4. Hoge houdbaarheidsdatum pins
Als je iets deelt via Facebook of Instagram kan het eerste paar uur als het geplaatst is, viral gaan en die tijd is het ook onder de aandacht van geïnteresseerden. De kans op viral gaan, is tegenwoordig niet meer zo groot als vroeger. Dus je moet met als iets grandioos komen, om te zorgen dat het viral gaat. En als het dan viral gaat, is het maximaal een paar dagen hot en daarna verdwijnt het weer naar de achtergrond.
Op Pinterest is dat anders. Als je een mooie pin deelt met een goede beschrijving, kan deze pin oneindig rond circuleren in Pinterest. Dat betekent dat de houdbaarheidsdatum van goede content (pins in dit geval) veel hoger is dan bijvoorbeeld Facebook.
Zo. Dit waren 4 voordelen van het gebruik van Pinterest voor je webshop of je blog. Uiteraard zijn er nog veel meer voordelen. Maar dit zijn de grootste voordelen.
Wat vind jij het grootste voordeel van Pinterest?
Volg mij op Bloglovin, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest
Ik wil ook graag pins gaan gebruiken voor mijn blog, maar vind het toch nog wel wat raar en onwennig om zo’n schreeuwerige foto onderaan (of bovenaan, maar dat is echt een no go voor mij) mijn artikel te zetten. Terwijl ik juist denk dat Pinterest inderdaad een goede plek voor mij zou zijn…
Fijn artikel! Bedankt voor het delen van deze tips!