Dit zijn dé online marketing trends van 2018

Dit zijn dé online marketing trends van 2018

We naderen het einde van het jaar. Dat betekent dat iedereen massaal aan de slag gaat met lijstjes vol goede voornemens voor het komende jaar. Ook worden elk jaar online marketing trends voor het nieuwe jaar gedeeld. Menig online marketeer, growth hacker en digital media specialist delen hun visie over de trends van het komend jaar. Maar wat zijn nu eigenlijk de online marketing trends van 2018? Je leest het in dit artikel.

Een snelle wereld

Online marketing is een snel vakgebied; je knippert twee keer met je ogen of er hebben alweer nieuwe ontwikkelingen plaatsgevonden. Als werknemer in dit vakgebied, maar zeker ook als bedrijf zijnde, is het van levensbelang om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen die er plaatsvinden en deze ook bij te benen.


Deze trends kun je maar beter in de gaten houden

  • Personalisatie

Persoonlijkheid in je online marketing campagnes is al langere tijd belangrijk, maar dit wordt alleen maar belangrijker. Foto’s van échte mensen die specifiek zijn voor die ene leeftijdscatergorie scoren het best. Iemand van 25 associeert zich niet met een foto van iemand die 55 is, dit geldt ook voor de tekst. Ook dit moet zo persoonlijk mogelijk zijn en het liefst nog met een emotionele touch.

Amerikaanse stockfoto’s behoorden al tot de verleden tijd, maar nu nóg meer. Door de vele soorten advertenties en andere reclame uitingen die we tegenwoordig naar ons hoofd geslingerd krijgen, is het belangrijk dat jouw advertenties aandacht krijgt en niet die van een concurrent. Vergeet niet dat mensen maar gemiddeld 2.5 seconden naar je bericht kijken. De eerste indruk wordt nog belangrijker.

  • Mirco influencers

Sinds een aantal jaar zijn influencers booming. En wat blijkt? We nemen regelmatig dingen aan van influencers en kopen maar al te graag dat ene truitje dat wordt aangeprijsd op social media door een influencer. Toch zit er een verschil in de influencers met meer dan 100K aan volgers en de kleine influencers; ook wel de micro influencers genoemd.

Uit de statistieken van Instagram blijkt dat de engagement rate bij micro influencers een stuk hoger ligt, dan bij de grote reuzen. Daarnaast is het zo dat volgers minder snel overgaan tot een actie bij de grote influencers dan bij micro influencers. Ook is het zo dat micro influencers een trouwere band hebben met hun volgers en ook de moeite nemen om te reageren enzovoorts. Hierdoor worden de micro influencers steeds belangrijker voor je bedrijf.

  • LIVE

Livestreaming werd al gebruikt, maar we willen nog meer meegenomen worden in het proces. Hoe ziet het achter de schermen uit, hoe ziet een opname dag er uit, wat doet een online marketeer of een influencers op een dag? Het hoeft niet allemaal perfect te zijn, maar we willen real-time vragen kunnen stellen, maar ook real-time kunnen meekijken in een andermans leven. We zijn met ons allen erg nieuwsgierig. Facebook Live en Instagram Live worden al steeds meer gebruikt, maar er komen steeds meer vormen van livestreaming bij. Denk maar eens aan Youtube Live.


  • Video

Video content was al booming, maar deze trend zet alleen maar voort. De verwachting is dat in 2019 80% van alle social media posts uit video zal bestaan. Om de snelheid erin te houden en ervoor te zorgen dat de video’s ook echt bekeken worden, moeten video’s op social media nóg korter. Het liefst maximaal 25 seconden en in de eerste seconde moet je iemand inpakken, doe je dat niet? Dan ben je hem kwijt. En dat is zonde.

  • Het fundament: Mobile First & website snelheid

Alle bovenstaande trends zijn allemaal heel leuk en aardig, maar helaas blijkt het in de praktijk dat veel bedrijven dit niet op orde hebben. Regelmatig kom ik tijdens mijn werkzaamheden als online marketeer websites tegen die niet mobile friendly zijn of die te maken hebben met een extreem trage website snelheid. Funest voor je bedrijf. De kans dat iemand na zo’n slechte ervaring nog een keer je website bezoekt, is klein. Voorkom negatieve gebruikerservaringen en zorg dat je fundament goed is voor je überhaupt begint aan (online) marketing.

  • Location based marketing

De kloof tussen online en offline wordt steeds kleiner. Steeds meer grote bedrijven stemmen hun offline advertenties af met online advertenties. Door de GPRS-locatie die aan je mobiele telefoon is gekoppeld, kan het zo zijn dat je eerst een advertentie van merk X op je telefoon ziet en vervolgens zie je dezelfde advertentie van merk X weer, maar dan op een digitale abri (ook wel Digital Out of Home marketing genoemd; digitaal reclame bord) op het station. Door deze twee componenten aan elkaar te koppelen versterk je het persoonlijke gedeelte, maar kun je ook de krachten van offline en online marketing met elkaar samenbundelen.

  • Growth Hacking

Ook wel de marketeer van de toekomst genoemd. Het belangrijkste doel is het verkrijgen van een nog beter resultaat. Vaak hebben marketeers te maken met lange processen voordat ze daadwerkelijk tot een actie komen. Bij Growth Hacking draait het erom om zoveel mogelijk rendement, dus groei te krijgen in een korter tijdsbestek. Optimalisatie en het combineren van diverse bedrijfsprocessen (online marketing, programmeur of data scientist en creativiteit) behoren tot het takenlijstje. Door te innoveren kun je erachter komen hoe je kunt groeien en hoe ook niet. Het nemen van risico’s kan heel waardevol zijn. Juist doordat Growth Hackers veel risico nemen, kun je als bedrijf sneller stappen zetten. Stof om over na te denken, want hoe breng jij je bedrijf in 2018 naar the next level?

Een hele lijst, maar dit zijn de online marketing trends van 2018. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met mij op via info@diolifestyle.nl en wie weet kunnen we ervoor zorgen dat je online marketing resultaten in 2018 sky-high gaan.

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

7 comments

  1. Aneta says:

    Heel fijn artikel. Ik word me er steeds meer van bewust dat persoonlijkheid meer en meer belangrijker wordt. Video’s behoren bij mij tot in de toekomst…denk ik🤓

  2. Joost Poppinga says:

    Goed artikel. Ik heb al veel posts gelezen over ‘sky high’gaan met je blog. De meeste posts brengen inhoudelijk niets. Deze post geeft stof tot nadenken over ons eigen blog. Ik ben moderator van het blog van mijn vriendin. Beiden zien wij nog enorm op tegen video content. Schrijven voelt veiliger.

    • Fijn om te horen dat je er iets aan hebt. Il beschik ook over veel kennis omdat ik in het dagelijks leven als online marketeer werk. Heel begrijpelijk, zelf vind ik video ook een ding. Schrijven is wat anoniemer.

  3. Demi says:

    Interessant artikel om te lezen! Ik ben zelf onlangs gestart als content marketeer bij een B2B bedrijf. Het hele vak is nieuw voor me en dus probeer ik me zoveel mogelijk te verdiepen in de kneepjes van het vak. Thanks voor de info!

    • Graag gedaan! Leuk om te horen dat je sinds kort als content marketeer werkt. Het is een heel leuk vak! Ik deel vaker dit soort blogs over online marketing.

  4. Laura says:

    Interessant artikel om te lezen. Veel trends herken ik ook zeker terug als je kijkt wat er in het marketing- en online landschap gebeurt. Ik ben benieuwd wat het ons het komende jaar gaat brengen!

Comments are closed.