How to: meer bezoekers naar je blog trekken

How to: meer bezoekers naar je blog trekken

Een aantal weken geleden is er al een artikel online gekomen waarin ik 4 manieren deel hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken. Want dat willen we immers allemaal. In dit artikel deel ik nog veel meer tips hoe je meer traffic krijgt en dus kunt groeien met je blog of website. Nieuwsgierig? Kijk dan snel verder. 

Ga voor autoriteit

Dit klinkt heel eenvoudig, maar het vergt de nodige energie. Voor je hieraan begint, moet je een bepaalde niche hebben. Over welk(e) onderwerp(en) of welke branche schrijf je veel? Als je veel over mode blogt, is je niche niet “mode”. Dat is namelijk veel te breed en te algemeen. Schrijf je over een bepaalde kledingstijl? Of maak je zelf kleding?

Een voorbeeld van iemand die een niche blog heeft, is Tarinda van Digitale Dromers. Haar niche in een notendop: “Met Digitale Dromers wil ik jou helpen om ook geld te verdienen via het internet, locatie-onafhankelijk te kunnen werken en al je online dromen waar te maken!”

Als je weet wat je niche is, kun je vervolgens heel veel content (artikelen) gaan schrijven over dat bepaalde onderwerp zodat huidige, maar zeker ook nieuwe bezoekers jou gaan zien als autoriteit. Ze zien jou als iemand die veel kennis heeft over dat bepaalde vakgebied, vaak terugkomen en andere mensen erop wijzen dat je bij diegene moet zijn als je bijvoorbeeld geld wilt verdienen via het internet.

Kies je niche

Zoals hierboven ook al aangegeven; kies voor een sterke niche. Voorkom dat je blog een manusje-van-alles wordt, maar zorg ervoor dat mensen weten waar je overschrijft en dus weten wat ze kunnen verwachten.

Lees ook: 5 manieren om geld te verdienen met je blog

Duizenden bezoekers naar je website trekken? Ga aan de slag met Pinterest! Hoe en wat lees je in het e-book ‘Haal alles uit Pinterest’.

Verdiep je in Google Analytics

De kans is zeer groot dat je Google Analytics hebt gekoppeld aan je blog of website. Zo niet? Dan raad ik je aan om dat zo snel mogelijk te doen. Google Analytics is niet ingewikkeld en kan je heel veel waardevolle informatie geven. Zo kun je onderzoeken uit welke landen je de meeste traffic krijgt, maar je kunt ook zien wat voor jouw website de beste tijd is om een nieuw artikel te plaatsen, wanneer veel mensen je website bezoeken en ga maar door. Door je hierin te verdiepen, kun je inspelen om op de piekmomenten een blog plaatsen.

Zorg dat de content share-a-ble is

Misschien een open deur, maar lang niet alle websites hebben dit. Als je op de share knop drukt gebeurt er niets, of je moet nog zelf de tekst erbij zetten. Dat is niet slim, want veel mensen haken dan af. Zorg dat je voor elk kanaal en bij elk artikel een korte post voor social media maakt.



Zorg voor vaste rubrieken en content op vaste tijdstippen

Deel je content op vaste dagen en op vaste tijdstippen. Ook weer met de bedoeling dat mensen weten wanneer ze wat kunnen verwachten.

Ga aan de slag met linkbuilding

Dit kwam in het vorige artikel ook al deels aan bod. Het is heel goed om aan de slag te gaan met gastbloggen waar je een link naar je eigen website mag achterlaten. Hoe meer kwalitatieve links naar jouw website leiden, hoe hoger je DA (domein autoriteit) is. Linkbuilding is een manier om te zorgen voor een hogere DA.

Reageer op Q&A websites

Er zijn online ontzettend veel mogelijkheden om te reageren op Q&A’s. Ook hier kun je een autoriteit worden. Door af en toe te reageren op Q&A websites of te discussiëren op fora, kun je als het ware een blauwdruk van jezelf achterlaten. Bij veel websites kun je een handtekening achterlaten bij elke reactie. In die handtekening kun je weer je website vermelden.

Voorbeelden van fora zijn: Ellegirl, Tweakers, Fok en Quora.

Ga aan de slag met je eigen marketing

Als je een eigen website hebt, zul je daar ook marketing voor moeten doen. Veel mensen vergeten dit, terwijl het van cruciaal belang is. Dus ga aan de slag met je eigen marketing. Dit zal voor het grootste deel online plaatsvinden, maar als je bijvoorbeeld trainingen naast je blog aanbiedt, kun je ook offline aan je marketing werken door bijvoorbeeld flyers te verspreiden op populaire plekken in jouw stad.

PR voor je eigen bedrijf

Naast marketing is PR ook heel belangrijk. Ga aan de slag met het positioneren van je eigen bedrijf en breng het onder de aandacht van een groot publiek. Je kunt een goed én actueel stuk schrijven en dit pitchen bij de grote mediabedrijven. Denk aan kranten, radio’s, tijdschriften of grote online platformen.

Voordat ik als online marketeer werkte, werkte ik als PR consultant dus ik weet hoe het PR vak in elkaar steekt. Je schrijft een verhaal dat aansluit bij een actualiteit en het medium en vervolgens ga je het via de telefoon pitchten totdat je beet hebt. Als iemand van platform X het interessant vindt en deelt, is dit de beste PR voor je website.

Lees ook: een werkdag van een online marketeer

Je hebt ook een Facebookgroep RuM (roept u maar) waarin journalisten dagelijks oproepen plaatsen als ze mensen nodig hebben voor een interview of een artikel. Staat er een oproep tussen die voor jou relevant is, reageer daar dan op.

Hoe zorg jij voor meer bezoekers naar je blog?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

7 comments

  1. Carolien says:

    Handig artikel! Sinds januari ben ik wat serieuzer bezig met SEO en moet zeggen dat ik daar nu al profijt van heb. Alle kleine beetjes helpen!

  2. Larissa says:

    Handige tips! Ik ben pas net begonnen met bloggen, dus alles nog beetje aan het uitvinden, ook qua SEO. Maar deze tips gaan mij zeker helpen, bedankt!

  3. Denise says:

    Goede tips, maar wat ik mis is -wat de anderen ook al noemen- SEO. Zorgen dat je goed gevonden wordt. Bij mij komt 80% via Google, dus dan is dat heel belangrijk!
    En verder kwalitatieve blogs. Mijn bestgelezen blogs (de blogs die meer dan 1.000x per maand gelezen worden) zijn allemaal een paar duizend woorden en hebben veel foto’s. Er staat echt waardevolle content in waar mensen echt wat aan hebben. Dat is m.i. belangrijk.

    • Diolifestyle says:

      Thanks voor je bericht. SEO is inderdaad heel belangrijk. 80% via Google dat is heel veel, cool. In een volgende blog ga ik aandacht geven aan SEO. 🙂

  4. Jaqueline says:

    Handige tips. Dank je wel. Er staan veel nutige tips. Waar ik zeker iets mee kan doen.

Comments are closed.