Wat je moet weten als je een onderneming wil beginnen

Wat je moet weten als je een onderneming wil beginnen

Het starten van je eigen onderneming is hartstikke spannend. Maar het kan ook stressvol zijn. Er zijn namelijk een hoop dingen om rekening mee te houden. Hier vind je de 4 belangrijkste zaken die je moet weten als je een onderneming wil beginnen, waaronder het afsluiten van een goede rechtsbijstandverzekering voor zzp’ers.

1. Dek de grootste financiële risico’s af

Ondernemen betekent natuurlijk ook risico nemen. Maar dat betekent niet dat je onnodig risico hoeft te lopen. Het is dan ook verstandig om de risico’s die je niet zelf kunt dragen af te dekken met een zakelijke verzekering. Een schadeclaim kan oplopen tot in de honderdduizenden euro’s. Dus als die aan je broek hangt, is het wel zo fijn als je een rechtsbijstandverzekering voor zzp’ers hebt. Verder kunnen ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers en een zakelijke bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering goed van pas komen.

2. Kies de rechtsvorm die bij je past

Elke rechtsvorm heeft zijn voor- en nadelen. Van eenmanszaak tot VOF en bv: verdiep je in alle mogelijkheden en onderzoek hoe de vormen van elkaar verschillen. Weinig ondernemers met een eenmanszaak weten bijvoorbeeld dat ze bij zakelijke schulden persoonlijk aansprakelijk zijn en dus hun privé bezittingen, zoals hun woning, kunnen kwijtraken. Bij een bv of VOF is dit anders geregeld. Er bestaan maar liefst 9 rechtsvormen. Onderzoek wat alle vormen voor jou betekenen, zowel op het gebied van aansprakelijkheid als administratie (belasting). Zo maak je een weloverwogen beslissing.

3. Zorg dat je administratie klopt

Welke rechtsvorm je uiteindelijk ook kiest: zorg dat je administratie van alle kanten klopt. Of je nu wel of geen boekhouder in de arm neemt: als ondernemer moet je administratie altijd voldoen aan de wettelijke eisen. Zo moet je duidelijk aan de Belastingdienst kunnen laten zien hoeveel btw je per kwartaal terugkrijgt. En hoeveel zakelijke kosten je elk boekjaar hebt gemaakt.

Word je factuur niet betaald? Dit kun je doen!

4. Stel algemene voorwaarden op

Zorg dat zowel jij als je klant bij een samenwerking precies weten waar jullie aan toe zijn. Dat doe je door algemene voorwaarden op te stellen en deze samen met je overeenkomst naar de klant te mailen. Op deze manier is voor beide partijen vooraf duidelijk wat ieders rechten en plichten zijn. Bonustip: als je zakelijk verzekerd bent voor rechtsbijstand, laat een jurist dan naar je belangrijke documenten kijken. Zo weet je zeker dat ze tot in de kleine lettertjes kloppen.

*Dit artikel is tot stand gekomen door middel van een samenwerking.

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.