Groeien met Facebook? Dit zijn belangrijke tips die je moet weten

Groeien met Facebook? Dit zijn belangrijke tips die je moet weten

Na het succes van de eerste editie om te groeien met Instagram, deel ik vandaag de tweede versie. Hoe kun je groeien met Facebook? Facebook bestaat ondertussen al ruim 12 jaar. Best lang als je erover nadenkt. Facebook heeft ons leven en de maatschappij veranderd. We staan meer dan ooit met elkaar in verbinding. Het is een groot sociaal netwerk dat beschikt over ontzettend veel gegevens (alle informatie van de gebruikersprofielen) en daarnaast wordt er ook ongelofelijk veel informatie gedeeld op het platform zelf. Denk aan vakantiekiekjes, blogs, nieuws updates en ga zo maar door. Maar kun je Facebook goed inzetten voor je blog of bedrijf? En hoe kun je ervoor zorgen dat je bedrijf groeit? Ik leg het uit. 

Facebook in cijfers

Facebook telt zo’n 2 miljard actieve gebruikers: het grootste sociale netwerk ter wereld. Alleen Nederland telt al meer 10,6 miljoen actieve gebruikers. Op donderdag en vrijdag wordt het vaak gereageerd op posts en hierdoor zijn dit ook meteen de beste dagen om content te delen. Posts die je om 15.00 uur plaatst krijgen de meeste likes. De meeste mensen (zo’n 90%) gebruiken Facebook via hun mobiele device en wereldwijd zijn er 60 miljoen Facebook pagina’s.


Van een persoonlijk platform naar content platform

In de begin jaren van Facebook werd het vooral gebruikt voor het delen van je vakantiekiekjes, status-updates en andere activiteiten. Door de jaren heen zie dat daar een verschuiving plaatsvindt. Vakantiekiekjes delen we tegenwoordig op Instagram en Facebook wordt steeds meer een content platform waar je terecht kunt voor nieuws, blogs, artikelen en alle andere soorten content.

Kijk maar eens rond op Facebook, het grootste deel van je vrienden zal waarschijnlijk nog maar af en toe een status update delen en veel vaker content liken. De oudere doelgroep (45+) die nog niet zo lang actief zijn op Facebook zie je wel nog vaker persoonlijk gerelateerde updates en foto’s delen.

Kwalitatieve visuele content is key

Beeld is zó ontzettend belangrijk. Misschien dat je denkt, dat weten we toch al? Wellicht dat jíj het wel al weet, maar er zijn nog steeds heel erg veel mensen en bedrijven die zich niet beseffen hoe waardevol goede visuals zijn. Ga op zoek naar een freelancer die in een keer een shitload aan foto’s maakt of doe het zelf. Alles wat je doet, moet goed zijn. Deel liever een foto minder, dan een foto van slechte kwaliteit. Facebook posts met mooie visuals worden gemiddeld drie keer zo vaak gelezen en interactie op vertoond dan berichten met minder mooie visuals.

Lykke Moodstore

Plaats regelmatig content

Plan je content in op vaste momenten in de week en zorg dat je regelmatig iets nieuws plaatst. Door je posts in te plannen weet je zeker dat je het niet vergeet als je druk bent. Daarnaast zorgt het voor de continuïteit en kun je gaan bouwen aan een community wat er uiteindelijk voor zorgt dat je interactie krijgt op je Facebook pagina en hierdoor snel kunt groeien.

Deel herkenbare content

Als eigenaar van een webshop is dit wellicht minder van toepassing, maar als je een eigen content platform hebt waar je regelmatig artikelen of blogs deelt, is het soms goed om iets te schrijven dat voor andere mensen heel herkenbaar is. Schrijf het op een persoonlijke manier, zodat lezers zich eenvoudig kunnen verplaatsten in het verhaal. Een voorbeeld van een artikel is ‘Wat niemand je vertelt over bevallen’. Dit artikel is geschreven voor Sanne van LaVieSanne en ging destijds helemaal viraal door heel Nederland. Uiteraard kun je het op veel meer manieren insteken.

Video content is booming

Een paar weken geleden bracht ik een bezoek aan het Europees hoofdkantoor van Facebook in Dublin om allerlei trainingen te volgen voor mijn werk als online marketeer. Super leuk natuurlijk, maar ook leerzaam. Tijdens de training werd nogmaals duidelijk hoe belangrijk het is dat je aan de slag gaat met video’s. Facebook optimaliseert nu al video’s, wat inhoud dat deze vaker worden vertoond dan status updates. Je hoeft echt geen professionele videomaker te zijn, want voor het beste resultaat mogen de filmpjes op Facebook maximaal 30 seconden duren. Er zijn genoeg edit programma’s die voor iedereen toegankelijk zijn, ook als je geen ervaring hebt met monteren.

Mensen zijn druk en hebben geen tijd om lang naar een video te kijken. Het moet een ijzersterk filmpje zijn: de eerste drie seconden zijn de belangrijkste seconden. Je boodschap moet vanaf het begin helder zijn.

Tijdens de meeting bij Facebook gebruikten zij onderstaand filmpje als voorbeeld voor een sterke video. Dit is de lange versie, maar voor Facebook werd de verkorte versie gebruikt.

Ga aan de slag met advertising

Ik snap dat hier wellicht een drempel ligt en dat je niet zomaar aan de slag gaat met advertising, maar toch wil ik je het adviseren: probeer het een keer. Het werkt heel simpel: je kiest een campagne doelstelling (bijvoorbeeld traffic naar je website), kiest een huidig paginabericht of maak een nieuwe, kiest de gewenste doelgroep, de looptijd (de advertentie moet bijvoorbeeld lopen van 13 mei tot en met 23 mei) en het budget. That’s it. Het werkt heel simpel en je kunt veel mensen binnen je doelgroep bereiken. Je vergroot hiermee je community en zorgt dat je potentiële klanten bereikt.

Zo. Een heleboel tips om ervoor te zorgen dat je kunt groeien met de Facebook pagina van je blog of bedrijf. Uiteraard heb ik nog twee bonustips. Heb je op een paginabericht veel likes? Mooi! Als je vervolgens op de posts klikt waar de likes onder elkaar staan, kun je zien wie je paginabericht leuk vindt en wie nog niet. Die mensen kun je uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Een simpele en effectieve manier om je community te vergroten.

 

De tweede bonustip is dat je Facebook pagina in zijn geheel er mooi uit moet zien. Gebruik mooie visuals en zorg dat mensen binnen drie seconden weten wat ze kunnen verwachten. Dat vergroot de kans dat ze langer blijven rondsnuffelen.

Mocht je ergens nog een vraag over hebben, of wil je advies ontvangen over een bepaalde Facebook pagina, schroom dan niet en neem contact met mij op via de contact pagina.

Wat vind jij de meest bruikbare tip?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

8 comments

  1. Natascha says:

    Handige tips! Ik wist niet dat je mensen die je bericht leuk vinden kon uitnodigen! dat lijkt mij enorm handig 🙂

  2. A bite of cravings says:

    Leuke tips! Ik kende de meeste wel al maar het blijft interessant om de bevestiging te krijgen. Interessante content plaatsen blijft bij mij een dingetje, ik deel vooral de blog berichten die ik op mijn blog heb gezet met een leuke tekst maar ik heb het gevoel dat ik er meer mee zou moeten doen. Hopelijk krijg ik nog nieuwe ideeën hihi. X

  3. Joyce - LemonyLifeNL says:

    Fijne tip! Ik wil dat adverteren op fb ook een keer uit gaan proberen! Ik moet ook regelmatiger posten op fb naast mijn blogartikelen. Maar ik vind het altijd zo lastig om te bedenken wat ik dan moet plaatsen!

  4. Anne says:

    Hele fijne tips! Ik wist ook nog niet dat je likers uit kan nodigen om meteen je pagina te liken. Heel handig en meteen even toegepast!

Comments are closed.