5 tips die het leven van een ondernemer vergemakkelijken

5 tips die het leven van een ondernemer vergemakkelijken

Als ondernemer komt er al genoeg op je pad, zeker als je net begonnen bent. Je moet je eigen administratie doen, je bent verantwoordelijk voor de sales, zodat je genoeg klanten hebt, en ondertussen is het ook verstandig om aan de slag te gaan met de marketing. Om het leven van een ondernemer te vergemakkelijken, zijn er talloze handige tools en apps in het leven geroepen. Zodat je als ondernemer genoeg tijd overhoudt om datgene te doen waar je goed in bent. In dit artikel vind je 5 tips die het leven van een ondernemer vergemakkelijken.

1. Huur een virtueel assistent in

Virtueel assistenten zijn populair. Steeds meer ondernemers kiezen voor een virtueel assistent. Maar wat doen ze eigenlijk? Virtueel assistenten zijn zelfstandige professionals die op virtuele basis (vanuit thuis of hun eigen kantoor) ondernemers op alle soorten manieren proberen te ontzorgen en werk uit handen nemen. Dit kan op heel veel manieren. Op strategisch niveau, maar ook het onderhouden van je (online) marketingactiviteiten, website beheer of administratieve opdrachten. Zoals het inplannen van afspraken, het bijhouden van je e-mail of projectmanagement. Zodat ondernemers meer tijd aan andere, belangrijkere zaken kunnen besteden en op die manier ervoor kunnen zorgen dat hun onderneming kan groeien.

2. Scan al je bonnetjes in via de app Klippa

Administratie is voor veel ondernemers nou niet bepaald het leukste werk, maar het moet toch gebeuren. Eén van de vervelendste adminstratieve klussen die gedaan moet worden, zijn het inscannen van alle bonnetjes die je moet declareren. Voor de Belastingdienst moet je alle administratie zeven(!) jaar bewaren. De kans is groot dat tegen die tijd een deel van je bonnetjes vervaagd is of zelfs kwijt geraakt is. Daarom is het verstandig om ze meteen in te scannen en op te slaan. De app Klippa is je beste vriend en zorgt dat je in een handomdraai al je bonnetjes veilig kunt bewaren in de cloud of op een harde schijf.

Lees ook: 3 lessen die ik leerde van de masterclass ondernemen voor content creators

3. Plan je social media in

Geen enkele ondernemer kan zonder social media. Toch gebeurt het nog regelmatig dat ondernemers door gebrek aan tijd vergeten hun social media kanalen te voorzien van content. Je kunt deze klus uitbesteden aan een virtueel assistent die ook meteen aan de slag kan gaan met social media advertising, maar je kunt het ook zelf doen en je social media posts inplannen via bijvoorbeeld Hootsuite of bijvoorbeeld Buffer.

4. Interne communicatie via Slack

Om de interne communicatie te vereenvoudigen, zijn er talloze apps die je kunt gebruiken. Slack is daar één van. Via Slack kun je onder andere eenvoudig één op één met elkaar communiceren, maar je kunt ook groepen aanmaken als je aan een bepaald project werkt met een aantal collega’s. Dit zorgt voor een vermindering aan interne mail en het is een handige tool om snel met elkaar te kunnen schakelen.

Wil je weten hoe ik duizenden bezoekers naar mijn website trek via Pinterest én hoe ik honderden euro’s per maand(!) verdien met Pinterest? Koop mijn e-book ‘Haal alles uit Pinterest’ en leer hoe jij dit ook voor elkaar bokst.

5. Vergemakkelijk je urenregistratie

Als ondernemer moet je je uren registreren. Niet de leukste klus, maar het is wel belangrijk dat het gebeurt. Om het geheel te vereenvoudigen, zodat je niet de hele tijd hoeft te stoeien met een excel lijst, zijn er allerlei oplossingen. Maar niet alle oplossingen zijn even gebruiksvriendelijk. TimeChimp is een innovatief programma waar je eenvoudig je urenregistratie kunt bijhouden. Daarnaast kun je ook projecten invoeren en direct zien of een project rendabel is of niet. Naast deze functionaliteiten, kun je ook je planning, facturen en andere administratieve klussen eraan koppelen. Dit alles om het leven van een ondernemer te vergemakkelijken.

Wanneer ben je ondernemer voor de Belastingdienst?

Er zijn veel variabelen waar je mee te maken hebt. Je kunt ondernemer zijn, maar bijvoorbeeld niet voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar dat je aan je eigen bedrijf besteed hebt. Je kunt vallen onder de kleine ondernemersregeling (KOR), maar je kunt ook het urencriterium wél halen en gebruik maken van de ondernemersaftrek. Om te checken of de Belastingdienst je ziet als ondernemer, kun je hier een ondernemerscheck doen.




Wil je je bedrijf naar the next level brengen en ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden om een zakelijke lening af te sluiten? In dit artikel vind je 4 tips bij het afsluiten van een zakelijke lening.

Wat is jouw ultieme tip aan andere ondernemers?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

*Dit artikel is tot stand gekomen door middel van een samenwerking

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

One comment

  1. Super interessant om te lezen, ik wist helemaal niet dat er zo veel bij kwam kijken om ondernemer te zijn. Ook wist ik niet dat je bepaalde criteria moet halen voor de belastingdienst om tot bepaalde groepen te horen!
    Echt super knap als je ondernemer bent!

Comments are closed.