Dag uit het leven van een online marketeer

Dag uit het leven van een online marketeer

Regelmatig krijg ik de vraag op een feestje “wat doe jij nu eigenlijk?”. Als ik dan zeg dat ik als online marketeer werk, is het vaak nog steeds niet duidelijk. Zodra ik zeg dat ik werk in de reclame wereld en veel bezig met met marketing, begint wel het e.e.a. te dagen, maar is het nog steeds niet helemaal duidelijk waar ik mee bezig ben. Ondertussen heb ik ook al een aantal keer van lezers de vraag gekregen hoe een werkdag als online marketeer eruit ziet. In dit artikel geef ik je een kijkje. Lees je mee?

Hoe of wat?

Sinds maart 2017 werk ik als online marketeer bij een online marketing bureau in hartje Amsterdam. Hiervoor werkte ik als PR en marketing consultant bij een een PR bureau. Ik merkte dat ik mij graag meer wilde verdiepen in online marketing, dus ik besloot op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Die vond ik sneller dan gedacht. Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en ben ik nog steeds erg blij met mijn keuze.   

Wat is een online marketeer?

Een online marketeer is iemand die bezig is met de online marketing. Je bent bezig met het maken van reclame via social media en Google. Online marketing is nog veel meer dan dat en richt zich ook op e-mailmarketing, e-commerce, zoekwoorden analyse en het verkrijgen van bezoekers voor je website. Zelf zit ik op de advertising kant. Dat betekent dat ik 90% van mijn tijd bezig ben met online advertenties te maken, te optimaliseren en te analyseren en uiteraard het kopen van advertentieruimtes. De andere 10% ben ik strategisch bezig. Creatieve brainstormsessies voor toffe ideeën, het schrijven van contentplannen en daarnaast onderhoud ik de blog van het bedrijf waarvoor ik werk.

Het bedrijf waar ik werk, richt zich voornamelijk op Facebook, Instagram, LinkedIn, Google en Youtube advertising. Dit betekent dat we vooral op deze platformen aan de slag gaan met reclame advertenties, precies zoals een klant dat wil.

Hoe zit een werkdag eruit?

Elke werkdag is anders. Laat ik dat voorop stellen. Ik begin mijn dag met het checken van mijn mail en het bekijken van mijn agenda of ik belangrijke klant afspraken heb. Nadat ik mijn mail doorgelopen heb en de meest urgente mails beantwoordt heb, is het tijd om in het advertentiebeheer te duiken.

Campagnes doorlopen

Elk platform heeft een eigen advertentiebeheer waarin je een overzicht vindt van alle advertenties. Ik pak mijn excel lijstje erbij waarop staat voor welke klanten welke advertenties lopen. Meestal heb ik tussen de 15 en 20 verschillende klanten, daarom is een lijstje wel handig. Ik loop alle campagnes door, controleer de resultaten en kijk naar de ratio’s. Als ik zie dat één advertentie het heel goed doet, krijgt die meer budget. De advertenties die het minder goed, zet ik uit. Daarna ga ik er wat dieper op in en kijk ik naar allerlei specificaties; denk aan leeftijden, geslacht en welke apparaat (iPhone, iPad, desktop, Android etc.). Hieraan kan ik nog beter zien waarom de ene het beter doet dan de andere.

Stel je hebt een advertentie die voor vrouwen in de leeftijd van 45-65+ op de desktop versie veel duurder is, sluit ik de bovenstaande gegevens uit. Ik dupliceer de doelgroep min de doelgroep die ik moet uitsluiten. Door hem te dupliceren, kun je ook zien of de cijfers beter worden.

Tussendoor gaat mijn telefoon nog een paar keer af en bellen klanten met prangende vragen en stellen mijn collega’s een aantal vragen. Voor je het weet is de ochtend alweer voorbij.

Nieuwe campagnes opzetten

Aan het einde van de ochtend ga ik meestal aan de slag met het opzetten van een nieuwe campagne. Dit kan bijvoorbeeld een conversie gerichte campagne voor een webshop zijn die net begonnen is met de sale. In deze campagne werk ik met bewerkte beelden van de shoot waar nu duidelijk op staat dat er sale is. Met deze beelden ga ik aan de slag om een advertentie te maken. Aan het begin maak je meestal meerdere advertenties met verschillende foto’s en verschillende teksten voor verschillende doelgroepen, zodat je kunt zien wat goed werkt. Afhankelijk van de grootte van de campagne ben ik hier een uur tot vier uur mee bezig. Maar eerst lunch time.

Mail- en meeting time

Na de lunch neem ik de tijd om mijn mail af te handelen waar ik vanmorgen nog niet op gereageerd heb. Ondertussen heb ik ook alweer een aantal nieuwe mailtjes ontvangen van klanten. Ik beantwoord ze allemaal. Vervolgens is het tijd om mij voor te bereiden op een gesprek met een klant. Vorige week is de campagne afgelopen en aan de hand daarvan heb ik een eindrapportage gemaakt. Tijdens de meeting gaan we de resultaten bespreken en kijken of we een nieuwe campagne kunnen opzetten.

Na de meeting kruip ik weer achter mijn computer. Ik zie dat ik een brandje moet blussen, dus dat ga ik als eerste doen. Daarna is het tijd voor een tussenrapportage. Ik maak een korte rapportage met de resultaten tot nu toe en maak daar een begeleidende mail bij en stuur hem op. Daarna staat er een call ingepland met een andere klant om de resultaten van de afgelopen maand te bespreken.

Losse eindjes

Voor de lunch was ik begonnen aan een nieuwe campagne. Ik ga ermee verder en zorg dat hij af komt. Zodra de advertenties klaar zijn, stuur ik ze door naar de klant ter controle, zodra ze akkoord zijn mogen ze live. Daarna heb ik nog een interne meeting met een college over de insteek van een contentplan. Na een korte brainstorm, ga ik weer aan de slag en probeer ik meters te maken voor het contentplan. Voor het einde van de dag check ik nog een aantal belangrijke campagnes en beantwoord ik de laatste mails. Daarna is het echt tijd om af te sluiten, want ondertussen zit ik alweer veel te lang op kantoor. Morgen weer een nieuwe dag.



Geen dag hetzelfde

Zoals ik al eerder zei, is geen dag hetzelfde. Je weet nooit wat de dag je gaat brengen en of je veel ad-hoc zaken te doen hebt of brandjes moet blussen. Maar het is wel heel dynamisch en je planning kan zomaar heel anders zijn. Flexibiliteit, snel kunnen schakelen en een hands-on mentaliteit zijn eigenschappen die je als online marketeer zeker moet beschikken.

Zelf heb ik het erg naar mijn zin en vind ik het heerlijk dat het zo veranderlijk is. Omdat het werk nooit af is als je naar huis gaat, vind ik het soms wel moeilijk om de laptop dicht te maken en te denken dat er morgen weer een nieuwe dag is.

Wat voor een beroep beoefen jij?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

10 comments

  1. Wat tof! Ik ben een carrière switch aan het maken en momenteel aan het solliciteren op functies zoals Online Marketeer. Toevallig tips van leuke bedrijven in Noord Brabant ;-)?

    • Wat leuk! Het is echt een toffe sector. Happy Idiots, MediaMonks zijn sowieso toffe bedrijven. Ligt eraan of je bij een bureau wilt werken of voor een bedrijf.

  2. Joyce - LemonyLifeNL says:

    Het klinkt erg interessant! Soms denk ik wel eens dat ik voor deze kant qua beroep had moeten kiezen haha. Ach, juf zijn is ook erg leuk!

  3. Rianne says:

    Super interessant om een keertje te lezen! Ik krijg hier en dan op mijn opleiding en stage ook wel wat mee wat marketing betreft, maar toch leuk om eens te zien hoe zo’n dag er nou echt uit ziet!

  4. Nanda says:

    Leuk om zo eens te lezen over een ander beroep! (En een beroep waar ik volgens mij totaal geen kaas van heb gegeten 😜) Klinkt als een hele afwisselende baan. Ik doe heel iets anders, ben leidinggevende van de receptie in een hotel 🙂

  5. Marjolein says:

    Leuk om je artikel te lezen en te vergelijken! Ik ben zelf online content marketeer en veeel dingen komen overeen, echter besteed ik meer tijd aan het schrijven van content dan aan advertenties bijvoorbeeld. En het klopt inderdaad dat geen dag hetzelfde is.

Comments are closed.