Road trip | Het mooie, idyllische Franse bergdorpje Châtel

Zoals jullie al hebben kunnen lezen, begonnen we onze road trip in Luxemburg. Na Luxemburg vervolgden we onze reis naar het zuiden van Europa. We reden dwars door Zwitserland naar Châtel. Een klein Frans bergdorpje op de grens met Zwitserland.

Na een rit van ongeveer 6 uur kwamen we aan in Châtel. Châtel is een klein dorpje dat nogal toeristisch is en waar het voornamelijk draait om het winterseizoen, oftewel het skiseizoen. De bergen waren heel hoog en overal waar je keek zag je wel een gondel of een skilift. Alleen wij waren daar in de zomer. Hoewel de temperaturen niet zo zomers waren (lees: veel regen en kou), was er in het dorpje zelf niet heel veel te doen.

We sliepen in hotel Le Lion d’Or. Een prima hotel zonder veel poespas. Wij hadden dit hotel last-minute geboekt en bleven er drie nachten op basis van half pension. Dat betekent dat het ontbijt en avondeten ingegrepen was. Hoewel het ontbijt heel fijn was; elke dag werd er vers stokbrood gehaald bij de bakker en er was lekker beleg, vond ik het avondeten ietwat tegenvallen. Je kreeg elke avond een drie-gangen-diner, zonder keuze. Dat betekent dat je zelf niet van te voren weet wat je krijgt. Ik had een paar keer iets te eten wat ik niet lekker vond en dan heb je in principe gewoon pech..

Van het hotel ontvingen we een soort van gastenkaart voor in de regio waarmee we gratis gebruik konden maken van allerlei faciliteiten in de buurt. Zo waren alle gondels en skiliften gratis, konden we gebruik maken van het busvervoer die ons naar allerlei andere dorpjes bracht, hadden we gratis toegang tot het fijne zwembad en nog veel meer! Ideaal zo’n pas!

Doordat we een road trip maakte, hebben we veel auto gereden. Dit betekende ook dat we in Châtel maar twee volle dagen en een halve dag hadden. Een dag zijn we het dorpje gaan verkennen en naar het heerlijke zwembad gegaan. In Châtel lag een heel nieuw zwembad met wellness centrum op een paar minuten lopen van ons hotel. Het zwembad, Forme d’O, beschikte over een warm water bad buiten met een prachtig uitzicht op het dal. Jammer genoeg had ik mijn telefoon en camera niet mee genomen naar het zwembad, anders had ik jullie het waanzinnige uitzicht kunnen laten zien.

Ook zijn we een dag met de gondel en de stoeltjeslift de berg op gegaan. Helaas konden we boven op de berg niet zoveel zien door het slechte weer. Daarnaast was het daar ijskoud en besloten we naar beneden te lopen in plaats van de stoeltjeslift te pakken, zodat we toch nog wat van de omgeving gezien hadden. Uiteindelijk klaarde het op en kwam de zon tevoorschijn. Na een fijne wandeling zijn we met de gondel naar het dal gegaan en hebben we ergens een heerlijk taartje gegeten.

Hoewel het een leuk dorpje is, is het er naar mijn idee veel leuker in het winterseizoen. Er waren ontzettend veel apres ski barretjes, dus ik verwacht dat er in de winter goed gefeest wordt. Het was een beetje jammer dat het weer niet mee zat en dat je verder niet veel kunt doen behalve wandelen of mountainbiken. We vonden het leuk om er een keer geweest te zijn, maar zouden de volgende keer niet meer terug gaan in de zomer.

Châtel ligt op 25 minuten rijden van het meer van Genève, maar omdat je eerst helemaal de berg over moest met ik-weet-niet-hoeveel haarspeldbochten en gevaarlijke afgronden zonder vangrail, hebben wij dit niet gedaan, maar wel lekker ontspannen in en rond het hotel. Lekker gegeten, veel gelezen en vooral genoten van de vakantie.
Ben jij al eens in Châtel geweest?

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

4 comments

1. Sandra Jacobs says:

Wow, echt mooi maar ze houden precies niet veel van duiven daar of voor wat dienen al die pinnen aan dat straatlicht?