Werkt zo’n agressieve marketingcampagne zoals de webshop About you doet?

Werkt zo’n agressieve marketingcampagne zoals de webshop About you doet?

De webshop About you. Wie heeft er niet van gehoord de afgelopen weken? Na de lancering van de webshop in Nederland op 21 juni bleef het rustig, maar sinds 1 oktober zijn ze begonnen met een nogal agressieve vorm van marketing. Overal waar je bent of komt zie je de webshop About you; niet alleen online, maar ook offline. Ikzelf, een vrouw van 25, wonend in de Randstad met interesse in mode is dan ook precies de doelgroep die we willen bereiken. Maar jongens, moet dat nu op zo’n manier als deze?

All the way

Als je net als mij binnen de doelgroep van About you valt (ze richten zich op jonge mensen tussen de 20-35 die zeer regelmatig online shoppen en bij voorkeur via hun mobiele telefoon), kan het bijna niet dat je niets gemerkt hebt van hun agressieve marketingcampagnes. Ze hebben werkelijk álles uit de kast getrokken. Niet alleen een online zichtbaarheid, maar ook offline. Doordat ik werk als online marketeer, vallen mij dit soort dingen misschien iets sneller op dan iemand anders, maar jeetje wat heeft de webshop About you een marketingbudget er doorheen gejaagd in een korte tijd.


Cross mediale aanpak

Op het station en langs de weg werden digitale display advertenties vertoond op de informatie borden, ze hebben meerdere malen advertentieruimtes ingekocht bij grote kranten zoals de Metro, op de radio was het dagelijks meerdere malen te horen en dan nog de televisie. In bijna elk reclameblok kwam er wel een spotje van About you langs. We hebben het hier alleen nog maar over offline reclame. Online werd ik letterlijk omver gegooid door hun advertenties. Facebook en Instagram waren vaste prik; elke dag kwam er minimaal één advertentie voorbij. Vervolgens kwam ik het op veel andere websites ook tegen, doordat ze een extreem goede display campagne van Google hadden draaien.

Too much?

Hun extreme budget en hun hoge frequentie (aantal keren dat ik advertenties van de webshop voorbij zag komen) zijn huge. Als je als bedrijf dit voor elkaar wilt boksen, moet je van goede huizen komen en beschikken over een méga marketingbudget. Maar is het eigelijk wel effectief? Ik vond het maar irritant. De reclames zagen er bijna allemaal fantastisch; mooie video content, gave foto’s en krachtige copy’s. Maar waarom moet je in hemelsnaam je marketingbudget en frequentie zó omhoog gooien in een korte tijd? Ik dacht alleen maar; “Alweer een reclame van About you..?”. In België is de webshop ook sinds kort gelanceerd en daar werd zelfs gesproken over het mysterieuze merk waar je overal reclame van ziet.



Verwachtingen zijn door de marketingcampagnes te hoog

Ik geef toe dat ik ondertussen toch nieuwsgierig was geworden. Collega’s hadden het er ook over en een iemand had zelfs al wat besteld. Doordat hun marketingcampagne (op de frequentie na) er gelikt uitzag qua visuals, was ik stiekem toch heel nieuwsgierig naar de webshop zelf. Alleen daar ging het mis. De verwachtingen waren heel hoog, juist door die overload aan reclames, maar de webshop zelf vond ik tegenvallen. Ze hebben weliswaar heel veel producten en een uitgebreid scala aan merken, maar van veel producten is er maar slechts één maat beschikbaar. Ook qua look & feel vond ik het niet de mooiste of gebruiksvriendelijkste webshop. 

Wat is About you?

About you is een Duitse webshop waar je veel (meer dan 500) hippe en betaalbare merken kunt shoppen. Het hoofdkantoor ligt in Hamburg en het is een zusje van het Duitse Otto. Een winkel die ooit begon als postorderbedrijf en ondertussen een grote speler is in online wereld. Hun doel is de nieuwe Zalando worden en daar winden ze geen doekjes om. Ze gebruiken reclame spotjes met daarin “Bye Bye Zalando”. Of dat nu de beste manier van communiceren en groeien is? Ik betwijfel het. Ik vind het zelfs behoorlijk arrogant.




Bij About you kun je terecht voor kleding, schoenen, tassen en accessoires. Ook hebben ze een een speciale premium collectie en verkopen ze hun eigen merk About you basics. Daarnaast biedt de webshop een lookbook vol met outfits van influencers. Je kunt hun complete outfit zien en aantal of alle items direct bestellen. Ideaal voor mensen die het lastig vinden om outfits samen te stellen. En als je de stijl van een bepaalde influencer mooi vind, kun je – zodra je een account in de webshop van About you hebt aangemaakt – diegene ook volgen. Zo kun je iedere keer de laatste looks zien.

Look 1

Look 2

Look 3

Conclusie

De reclame spotjes zien er fantastisch uit, je denkt dat die webshop ontzettend gaaf is, maar zodra je hem bezoekt, val je in een koud bad. Zo speciaal of anders is het helemaal niet. Het is gewoon een webshop met veel soorten merken en een groot aanbod.

Reclame spotjes gebruiken waarbij je je grootste concurrent van de troon probeert te stoten, vind ik niet zo chique. Het is zelfs arrogant om nu al te schreeuwen dat je beter wilt worden dan Zalando. Als ik About you was, zou ik de volgende keer het marketingbudget is iets meer spreiden en zorgen dat de verwachtingen die geschept worden in reclame spotjes ook matchen met de verwachtingen van je doelgroep. Anders zullen ze waarschijnlijk nooit in de buurt komen qua omzet en grootte zoals Zalando nu al is.

Je krijgt tot en met zondag 40% welkomstkorting. Omdat ik het niet kon laten en omdat ik wilde weten hoe het proces verloopt als je iets online bestelt, heb ik een winterjas besteld. Ik heb hem nog niet binnen, dus ik ben heel benieuwd. Mocht je ook nieuwsgierig zijn? Ik zou zeggen; neem een kijkje en oordeel zelf.

Ben je al bekend met About you?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

15 comments

  1. Eva says:

    Voordat ik in je artikel de tekst ‘bye bye Zalando’ tegenkwam, dacht ik inderdaad al dat de webshop erg op Zalando leek. En het viel mij ook al op dat ze ongelofelijk veel reclame maken! Ook op insta zag ik het vaak voorbijkomen. Ik vraag me echt af hoeveel dat allemaal heeft gekost, en of dat net zoveel (of meer) opbrengt.

  2. Larissa says:

    Hm, ik vind persoonlijk ook dat ze het alles behalve netjes hebben aangepakt om op deze manier met Zalando om te gaan. En daarbij komt dat ik het zelfs een beetje vervelend vind dat ik overal op straat hun reclame tegen kom. Iets too much, waardoor ik nu eigenlijk al afgehaakt ben. Zonde, want ze hadden het best leuk kunnen aanpakken! 🙂

    • Je kunt het op twee manieren bekijken; ze hebben of ballen of het is mega arrogant. Zelf vind ik het niet chique. De frequentie van de advertenties was écht te hoog. Daar stoorde ik mij ook aan.

  3. Manon says:

    Ik vind het niet netjes, maar ja zo werkt het vaak wel. Ik kende about you eigenlijk nog niet.

    • Dat klopt, zo werkt het wel regelmatig. Toch zijn er in mijn ogen vele betere manieren om jezelf aan te kondigen. Neem Hudson Bay als voorbeeld. Ook sinds kort in Nederland en daar werd niet zo’n agressieve vorm van marketing gehanteerd. Het ligt ook aan het bedrijf en de marketing afdeling zelf.

  4. Lana says:

    Interessant artikel! Ik kende About You niet tot de reclames zowel online als offline mij om de oren vlogen. Ik word dan altijd meteen nieuwsgierig en wil dan gelijk weten wat voor soort bedrijf het is. Toen ik las dat het een dochterbedrijf van Otto was dacht ik: aha, vandaar dat ze het zo groots aan hebben gepakt. Het budget was er wel voor, maar ze hadden het inderdaad beter op een andere manier aan kunnen pakken.

    • Ja, precies dat. Ik kende het ook nog niet, totdat ik gek werd van alle reclames. Als het geen dochterbedrijf van Otto was geweest had het lang niet zoveel reclame en marketing budget gehad.

  5. Rianne says:

    Ik vind het echt slechte marketing wat ze doen… Ik heb in mijn lessen altijd geleerd dat je als merk nooit een ander merk omlaag moet halen (bye bye Zalando?). Dat staat toch al meteen heel jaloers en negatief? En ik weet dat regels er zijn om te breken, zeker in het creatieve vak, maar deze moet je gewoon echt niet doen denk ik.

  6. Hanneke says:

    Eigenlijk ben ik als miss ongeduld vooral gecharmeerd van webshops met vandaag besteld, morgen in huis. Dat hebben zowel About you als Zalando niet. Toch ben ik als echte hollander natuurlijk wel voor de welkomstkorting gevallen.

  7. Josine says:

    Ik heb dus echt een HEKEL aan bedrijven die zo willen winnen: door een ander zwart te maken. Precies de reden waarom ik dus nooit iets bij Vodafone zou aanschaffen. Werkt bij mij averechts. Naar jouw artikel te lezen heb ik dat ook met deze webshop.. al kriebelt het wel om even te kijken!

  8. Puck says:

    Reclame ook gezien (niet te missen), maar ik vond de webshop gigantisch tegenvallen.

  9. Inez says:

    Ik was even nieuwsgierig en bestelde ook iets van de website! Ik vond qua uitzicht van de site het verschil met Zalando niet zo groot. Maar het bestel- en retourproces vind ik bij Zalando toch stukken beter! ten eerste vond ik bij “mijn account” nergens een overzicht van mijn bestelling terug hoewel die er volgens de FAQ wel zou moeten zijn en ten tweede moet je als je artikelen wil terug sturen het retourformulier uitknippen en opplakken op de verpakking + op de individuele artikelen aangeven waarom je het wilt terugsturen. Dan vind ik de online retourservice van Zalando toch veel makkelijker! Ik blijf dus – voorlopig – voornamelijk bij Zalando shoppen, en als ik daar mijn goesting niet vind, dan zal ik wel eens bij About you gaan kijken.

Comments are closed.