You have no items in your cart. Want to get some nice things?
Go shoppingMillennials worden gezien als de generatie die maar al te graag jobhoppen. Binnen twee jaar switchen van baan lijkt eerder de regel dan een uitzondering. Hoewel andere generaties het vaak als iets negatiefs zien, hoeft het niet negatief te zijn. Want in korte tijd kun je in veel keukens van bedrijven binnenkijken. Geheid dat je daar veel van leert. Maar de ‘echte’ reden dat goede werknemers zo snel ontslag nemen, is omdat werkgevers nog heel wat kunnen leren om hun werknemers tevreden te houden en te zorgen dat ze niet overstappen naar hun con-collega’s. In dit artikel vind je 10 redenen waarom goede werknemers ontslag nemen.
1. Géén 9 tot 6 mentaliteit..
Yes, je leest het goed. Niet de 9 tot 5 mentaliteit, maar de 9 tot 6 mentaliteit is het nieuwe werken. Ofwel: overwerken hoort erbij. Waag het niet om om 18.02 de deur uit te lopen..
Dat overwerken erbij hoort, weten we allemaal. Dat je overuren niet uitbetaald worden, is ook niks nieuws. Althans als je in de consultancy of in de bureau wereld werkt, is het normaal. Op contact werk je 40 uur per week, in de praktijk is dat soms wel 50 uur per week. Zonder enige cent extra. Dat is zuur. Om nog maar niet te spreken over het bereikbaar zijn in het weekend om brandjes te blussen.
2. Je wordt niet serieus genomen
Ai. Dit is een pijnlijke. Maar helaas komt het vaak voor. Want er wordt vaak gedacht dat je er toch geen kaas van hebt gegeten of je bent maar een simpele medewerker zonder mening en/of recht in het bedrijf..
3. Teambuilding, wat is dat?
Als je veel uren met elkaar in een hok zit, is het aan te raden om op regelmatige basis teambuilding uitjes te doen. Of dat nu gezellig bowlen is, een wekelijkse vrijdagmiddagborrel of een internationaal uitje. Doe het. En doe het minimaal één keer in de maand.
Het helpt echt als je een topteam hebt dat goed met elkaar kan samenwerken.
4. Onvoldoende waardering
Ook dit is een pijnlijke. Het hoeft niet alleen maar in geld uit te drukken zijn, want het gaat ook om de kleine dingen. Zeg een keer tegen je werknemer dat diegene goed bezig is of dat het heel fijn is dat diegene zo flexibel is en het snel opgelost heeft.
Geef je werknemers een keer een fles wijn, een goed boek of een ander kleinigheidje. Gewoon door het jaar heen, als blijk van waardering. Voer (team)bonussen in (en keer ze uit!) en biedt een goed salaris en goede secondaire arbeidsvoorwaarden aan.
5. Afspraak is afspraak
Hoe klein of hoe groot het ook is. Kom je afspraken na. Of het nu gaat om een wekelijkse stand-up of een meeting. 14.00 is 14.00 en niet 14.23. Werknemers krijgen al snel het gevoel dat je niet belangrijk genoeg bent.
En iets anders. Als je mondeling toezegt dat je kans maakt op een bonus en als je vervolgens die bonus behaald hebt, hem toch niet krijgt, is dodelijk. Net als beloven dat je binnenkort op internationaal team uitje gaat, maar het ondertussen alweer een jaar later is en nog niet weg bent geweest.
6. Stilstaan in je ontwikkeling
Naast een burn-out, krijgen we tegenwoordig ook steeds vaker een bore-out. Of te wel; we vervelen ons kapot. Dus beste manager, investeer alsjeblieft in trainingen, cursussen en noem het maar op. Stilstaan in je eigen ontwikkeling is funest voor elke werknemer en al helemaal voor je bedrijf.
Zorg dat werknemers ook ruimte (lees: tijd) krijgen voor zelfontwikkeling.
7. Te weinig betrokkenheid
Werkgevers willen dat je onderdeel wordt van het team, maar betrekken je als werknemer niet bij besluiten die ook voor jou als werknemer belangrijk zijn. Wees transparant. Werknemers zijn niet gek. Zo ontstaat de kans dat werknemers achterdochtig worden en er geroddeld wordt.
Als er opeens een nieuwe werknemer voor je neus staat of als opeens de strategie van het bedrijf 180 graden gedraaid is, is het op zijn minst fijn om als werknemer op de hoogte te zijn. Communiceer. Anders gaan ze nooit ambassadeurs van je bedrijf worden!
8. Geen vertrouwen
Ook dit is een hele pijnlijke. Zodra je een halfjaar of een jaar werkt voor een bedrijf en er is nog steeds geen vertrouwen, is dat een big issue. Een goed werkgeverschap en werknemersschap is gebaseerd op vertrouwen. Als dat er niet is, kun je maar beter meteen de handdoek in de ring gooien.
Geef werknemers niet het gevoel dat je ze controleert en geef ze juist de vrijheid om te kunnen laten zien dat ze echt geen kwade bedoelingen hebben. En ga al helemaal niet mails of Slack berichten checken.
9. Je werkgever kent je niet echt
Dat je op je werk op een andere manier jezelf bent, dan wanneer je met vrienden bent, staat voorop. Maar dat je werkgever je niet echt kent, is een ander uiterste. Ga als werkgever een keer koffie drinken met één van je werknemers en zorg dat je regelmatig op kantoor bent. Anders krijg je nooit een idee wie je werknemers nu echt zijn.
Wat daar ook bij komt kijken, is dat je als werkgever interesse moet tonen in de werkzaamheden die een werknemer uitvoert. Want het is een kwalijke zaak als je al werkgever eigenlijk geen idee hebt hoe je werknemers werken of bepaalde werkzaamheden uitvoeren. Schaam je!
10. Geen toekomstperspectief
Je wilt toch als werkgever dat je werknemers niet na 2 jaar naar je con-collega’s vertrekken? Biedt ze een toekomstperspectief aan. Als je bijna niemand een vast contract aanbiedt, wordt dat een lastig puntje.
Laat ze meedenken over de lange termijnstrategie en stel ontwikkelingsplannen op. Als er geen toekomstperspectief besproken wordt, is de kans groot dat werknemers niet veel voelen om te investeren in de toekomst, omdat de kans groot is dat ze er dan toch niet meer zijn.
Beste werkgevers, hopelijk is het een beetje duidelijk waarom goede werknemers weggaan. Investeer in je personeel, geef hen een blijk van waardering en betrek hen in het bedrijf.
Wat is volgens jou de reden waarom goede werknemers ontslag nemen?
Volg mij op Bloglovin, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest