5 tips om nieuwe opdrachten binnen te halen als freelancer

5 tips om nieuwe opdrachten binnen te halen als freelancer

Wist je dat Nederland meer dan één miljoen freelancers, ook wel zzp’ers genoemd telt? Van de zorg tot de bouw en van de IT sector tot de (online) marketing sector: je vindt ze overal. De voornaamste reden dat mensen ervoor kiezen om als freelancer aan de slag te gaan, is de vrijheid. Vrijheid om zelf te bepalen wanneer je werkt, hoeveel je werkt en – in diverse branches – waar je werkt. Als online marketeer kun je overal ter wereld werken, zolang je maar conntected bent met het wereldwijde web. Dat freelancen klinkt voor velen onder ons als muziek in de oren. Toch moet je er wel voor zorgen dat je opdrachten hebt en deze blijft binnenhalen. En dit is iets waar veel freelancers tegenaan lopen. Ze vinden het vaak een rot klus om acquisitie te doen. Daarom vind je in dit artikel 5 tips om nieuwe opdrachten binnen te halen als freelancer.

Begin bij je warme doelgroep

Je eigen netwerk is heel waardevol. Laat je netwerk regelmatig op LinkedIn (meerdere keren per jaar) weten dat je werkt als bijvoorbeeld online marketing freelancer en dat je ruimte hebt voor nieuwe opdrachten. Grote kans dat je via via in ieder geval meerdere gesprekken gaat voeren waar uiteindelijk een nieuwe klant uitrolt.

Deel ook op je eigen Facebook profiel en Facebookpagina van je bedrijf (als je die hebt), een update waar je aangeeft ruimte te hebben voor nieuwe opdrachten. Zorg dat je een mooie portfolio website hebt waar mensen kunnen zien wat voor een werk je hebt geleverd voor wat voor een soort klanten, maar ook testimonials kunnen lezen van klanten waar je voor gewerkt hebt of dat nog steeds doet. Zorg voor mooie (zakelijke) social media accounts die ook onderhouden worden.

Als je net begint met ondernemen is het juist heel belangrijk om extra tijd en energie te investeren in je klanten. Doe nét dat stukje extra. Zorg dat je aan het begin veel (zeer) tevreden klanten hebt, zodat mond-tot-mond reclame ontstaat. Als je al wat langer als freelancer werkt, kan het heel waardevol zijn om je oude klanten te contacteren en te onderzoeken of ze wellicht nog een opdracht hebben die jij als freelancer kan uitvoeren.

Word lid van websites waar freelance opdrachten opstaan

Er bestaan ontzettend veel online platformen waar opdrachtgevers allerlei opdrachten plaatsen waar jij vervolgens weer op kan pitchen. Enig nadeel van deze platformen, is dat je moet betalen om te kunnen reageren. Je moet een soort van abonnement afsluiten. Het is zonde om bij alle websites een abonnement af te sluiten en daarnaast is het redelijk prijzig. Zoek daarom van te voren goed uit welk platform het beste bij jouw branche past. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van freelance platformen.

  • Freelancer
  • Hoofdkraan
  • Freelance
  • Jellow
  • VillaMedia
  • PlanetInterim
  • DPA
  • Babbage

Opdrachten binnenhalen via Pinterest? In het e-book ‘Haal alles uit Pinterest’ lees je hoe je dat voor elkaar bokst.

Bezoek masterclasses, trainigen of semiars

Zelfkennis is je belangrijkste skill. Stilstaan in je eigen ontwikkeling is funest. Bezoek daarom regelmatig masterclasses, trainingen, seminars (of lees zelfhulpboeken). Als je een offline training volgt of masterclass bezoekt, vindt er aan het eind bijna altijd een netwerkborrel plaats. Sla twee vliegen in één klap: verrijk jezelf met nieuwe kennis en ga netwerken. Netwerken (en dus het opbouwen van een eigen netwerk) is zó ongelofelijk belangrijk.






Beroemde Facebook groepen

Je hebt heel veel waardevolle Facebook groepen waar je lid van kunt worden en waar regelmatig oproepjes worden geplaatst als mensen op zoek zijn naar een nieuwe opdracht. Eén daarvan is Ambitieuze Meisjes. Dagelijks worden hier honderden berichten geplaatst. Niet alleen maar opdrachten, maar ook netwerkborrels, interessante vacatures en noem het maar op. Als je op zoek bent naar freelance opdrachten in de creatieve sector, is deze groep echt een aanrader. Je hebt nog veel meer relevante Facebook groepen voor elke branche. Je moet even zoeken welke groepen voor jouw branche relevant zijn.

Daarnaast heb je nog de Facebook groep RuM. Daar verschijnen dagelijks meerdere oproepjes van voornamelijk journalisten die op zoek zijn naar iemand voor bijvoorbeeld een interview. Hier haal je weliswaar zelf geen nieuwe opdrachten uit, maar als er een oproep staat die relevant is voor jouw business en jij mag je verhaal doen in de krant of op een online platform, heeft dat een hoge media-/PR waarde. En dat is ook belangrijk. Mensen moeten wel weten wie je bent. Eén van de reden waarom je geen nieuwe opdrachten vindt, is omdat je niet aan PR of (online) marketing voor je eigen bedrijf doet.

Lees ook: 5 tools om eenvoudig samen te werken met meerde freelancers.



Trek de stoute schoenen aan

Noem het brutaal, maar het werkt het állerbeste als je bedrijven gaat bellen. Koud acquisitie dus. Verdiep je van te voren in de klant en maak vervolgens voor jezelf een korte pitch waar drie belangrijke elementen in terugkomen: “Dit is wie ik ben, dit kan ik voor jou betekenen (dit is jouw probleem, maar zo verwoord je het niet..) en dit gaat het je kosten. Binnenkort een koffietje doen?” BAM! Meteen duidelijkheid. En dat is wat potentiële nieuwe klanten willen.

Mocht je het aan het begin nog een beetje eng vinden om te bellen, kun je het ook via de mail doen. Stuur een mail met daarin de pitch en zorg dat je hem zo specifiek mogelijk richt aan het bedrijf. Zorg dat je een kiest voor een duidelijk onderwerp met ongeveer vijf woorden in de onderwerp regel en knallen maar. Je gaat waarschijnlijk 60 keer op je bek, maar de 61ste keer heb je beet. Vallen en opstaan en dat keer 1.425. Sommige mensen noemen dit een brutale manier om aan nieuwe klanten te komen, maar eerlijk is eerlijk: dit is de beste manier om nieuwe opdrachten binnen te halen als freelancer.

Wat is jouw ultieme tip om aan nieuwe opdrachten te komen?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

8 comments

  1. Romy says:

    Wat een fijn en nuttig artikel! De Facebookgroep RuM kende ik nog niet, maar daar ga ik zeker eens kijken. Van de freelance platformen die je noemt, zijn er ook een paar die ik nog niet kende. Ik vind zelf de maandelijkse kosten voor zo’n platform ook wel een extra drempel. Heb jij goede ervaringen met een van de platformen die je noemt? Ik ben zelf wel benieuwd of bijvoorbeeld Freelancer een betaalde account waard is.

    • Diolifestyle says:

      Hi Romy! Wat fijn om te horen. Dat is ook de bedoeling. RuM is écht een aanrader; ik heb er al zoveel PR en opdrachtmogelijkheden uitgehaald. Net als Ambitieuze Meisjes.

      Ik heb zelf een account op Freelancer.nl. Een jaar geleden heb ik een drie maanden abonnement gehad en het leverde echt veel opdrachten op, maar je moet wel snel reageren. Vaak is het zo, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

  2. Sanne says:

    Hi! Nuttig artikel. Ik doe momenteel nog niks als freelancer, maar denk er wel over na om hier wat mee te gaan doen. Heb me om te beginnen aangesloten bij Ambitieuze Meisjes om daar eens rond te kijken.

  3. evelien says:

    Wat een fijne tips! Ik vind het heel erg belangrijk om social media te gebruiken, en om mijn eigen netwerk in te zetten. 🙂
    Liefs,
    Evelien

  4. alexa says:

    Brutaal zijn is inderdaad vooral mijn tactiek, bellen doe ik eigenlijk niet. Niet omdat ik het niet durf, maar meer omdat ik eigenlijk zelf ook altijd gemaild wordt. Goede tips!

  5. Lizzy says:

    Fijne tips! Ik begin langzaam steeds meer aan freelancen te denken, dus ik zal me hiereens wat meer in gaan verdiepen 😊

Comments are closed.