Adverteren op Pinterest in Nederland

Adverteren op Pinterest in Nederland

Whoeee! Misschien heb je het al gezien op Emerce of heb je zelfs al een gesponsorde pin op Pinterest voorbij zien komen, maar het is sinds 1 februari 2019 mogelijk om in Nederland te adverteren op Pinterest. Als groot Pinterest fan, zat ik hier met smart op te wachten. Zeker omdat in veel landen om ons heen het advertentieplatform al langer uitgerold is. Om een idee te wat er mogelijk is, vind je hieronder de opties om te adverteren op Pinterest.

Adverteren op Pinterest

Pinterest is een snelgroeiend social media platform waarvan de kracht nog vaak wordt onderschat. Veel bedrijven zijn wel actief op andere social media kanalen, maar vaak nog niet op Pinterest. En dat is zonde. Want Pinterest is een social media kanaal dat zich bij uitstek heel goed ontleent voor bedrijven die beschikken over veel mooie visuele content.

Karwei is hier een voorbeeld van. Ze pinnen heel veel foto’s op hun Pinterest bord met daarop hun producten. Dit zijn geen stock- of productfoto’s, maar mooi gestijlde foto’s. Door een goede SEO beschrijving toe te voegen aan iedere pin, vergroot je de vindbaarheid van de pin. Hoe vaker de pin gerepind wordt, hoe meer mensen de pin zien en hoe groter de kans wordt dat mensen erop klikken en naar de website gaan.

Hierdoor kan Pinterest zorgen voor een boost aan traffic en dus potentiële klanten naar je webshop trekken.

Adverteren op Pinterest in Nederland

De mogelijkheden

Adverteren op Pinterest is eigenlijk heel simpel. Zeker als je al ervaring hebt met het maken van advertenties op andere kanalen. Er zijn vier soorten mogelijkheden om te adverteren op Pinterest.

  • Promoted pins
  • Promoted video pins
  • Promoted carrousel pins
  • Promoted app pins

Campagne doelstellingen

Naast deze soorten advertenties, biedt Pinterest ook een aantal verschillende campagnes waar binnen je aan de slag kunt met adverteren op Pinterest. De campagne doelstellingen bepalen op welke manier de advertenties op Pinterest geoptimaliseerd worden. Hieronder vind je een overzicht van de campagne doelstellingen. Op Pinterest zijn er vier soorten campagnes mogelijk: het creëren van naamsbekendheid, videoweergaven, website traffic en app installatie campagnes.



Branding

De naamsbekendheid- en videoweergaven campagnes zijn voornamelijk gericht op het creëren van awareness rondom een bepaald product of dienst. Hierdoor zijn deze campagnes voor bedrijven die visueel sterk zijn, perfecte campagnes voor een always-on strategie. Deze campagnes worden geoptimaliseerd aan de hand van de CPM kosten (kosten voor 100 weergeven).


Wil je weten hoe ik duizenden bezoekers naar mijn website trek via Pinterest én hoe ik honderden euro’s per maand(!) verdien met Pinterest? Koop mijn e-book ‘Haal alles uit Pinterest’ en leer hoe jij dit ook voor elkaar bokst.


Traffic

De traffic- en app installatie campagnes zijn specifiek gericht op het verkrijgen van traffic en conversies. Deze campagnes zijn ideaal voor bedrijven die kwalitatief verkeer naar hun website willen leiden. Deze campagne wordt geoptimaliseerd aan de hand van CPC kosten (kosten per click).

De app is ideaal voor bedrijven die meer app gebruikers willen. De installatie campagne wordt geoptimaliseerd aan de hand van CPI kosten (kosten per installatie).

Adverteren op Pinterest

Campagne opbouw

Als je al enige technische kennis hebt qua instellen van advertenties via andere social media kanalen, is het heel eenvoudig. Ook Pinterest werkt met een ‘campagne – doelgroepen – advertentie’ structuur.

Je kiest een campagne, maak een aantal doelgroepen aan en vervolgens maak je diverse gesponsorde pins.

Geld verdienen met Pinterest? Dat is heel eenvoudig..

Targeting mogelijkheden

Er zijn vijf soorten targeting mogelijkheden binnen Pinterest.

  • Interesses

Je richt je op de interesses van de doelgroep. Mensen die bijvoorbeeld interesse hebben in streetstyle, slaapkamers of online ondernemen.

  • Trefwoord targeting

Zodra mensen iets gaan zoeken op Pinterest, gebruiken ze een bepaald trefwoord. Aan de hand van dit trefwoord kunnen advertenties naar boven komen. Net als bij Google zijn er verschillende opties qua trefwoord targetingmogelijkheden.

Brede match: dit betekent dat gepromote pins die lijken op het trefwoord dat jij hebt ingetypt, te voorschijn komen. Of dat een synoniem is, exact hetzelfde woord of hetzelfde woord maar dan vervoegd of met een spelfout. Dat maakt niet uit. Dit is zowel van toepassing bij één woord of als je meerdere woorden gebruikt. Als je gebruik maakt van meerdere trefwoorden, is de volgorde niet van belang.

Bewoording match: dit is in principe hetzelfde als brede match, maar nu is de volgorde van de trefwoorden wél van belang.

Exacte match: gepromote pins worden alleen weergegeven als de Pinterest gebruiker precies hetzelfde zoekwoord intypt als de advertentie.

Negatieve match: ook weer exact hetzelfde als bij Google. Hiermee kun je trefwoorden uitsluiten die niet relevant zijn voor je gepromote pin en waar je dus niet op gevonden wilt worden.N

  • Uitgebreide targeting

Mocht je niet exact weten wie je doelgroep is of niet weten of je Facebook doelgroep hetzelfde is op Pinterest, dan kun je ervoor kiezen om Pinterest het werk te laten doen. Pinterest biedt de mogelijkheid aan om automatisch te targeten op basis van relevante trefwoorden. Dit wordt gedaan aan de hand van een Pinterest Taste Graph. Met deze tool kan Pinterest exact in de gaten houden wat gebruikers interessant vinden.

Eigenlijk komt het een beetje neer op breed targeten in Facebook advertenties en waar je Facebook het werkt laat doen. Facebook gaat op zoek naar een geschikte doelgroep voor jouw advertenties.

  • Custom Audience targeting

Net als bij andere platformen, kun je ook bij Pinterest doelgroepen opbouwen aan de hand van e-mail lijsten, engagement bij je profiel of advertenties, retargeting en look-a-likes.

  • Leeftijd targeting

Je kunt er ook voor kiezen om alleen te targeten op een bepaalde leeftijd. Dus bijvoorbeeld alle vrouwen tussen de 25-34 jaar.

Adverteren op Pinterest in Nederland

Advertentie plaatsingen

Advertenties binnen Pinterest kunnen op twee plekken binnen het platform worden vertoond: browse- en zoek plaatsingen.

Bij een browse plaatsingen, worden de gepromote pins weergegeven als iemand aan het scrollen is door de tijdlijn. Bij zoek plaatsingen worden gepromote pins alleen weergegeven als iemand iets specifieks zoekt via de zoekbalk.

Advertentiekosten

Pinterest werkt, net als LinkedIn met een minimale bieding per CPM, CPI of CPC. Omdat adverteren op Pinterest in Nederland pas net uitgerold is, is er nog geen benchmark bekend.

Voor wie is adverteren op Pinterest relevant?

Adverteren op Pinterest is voornamelijk voor online webshops die beschikken over mooie visuele content relevant. Echter is het voor grotere websites (zoals blogs of magazines) die mooie content plaatsen ook heel relevant. Neem Allerhande van de Albert Heijn. Zij delen allemaal foto’s van overheerlijke recepten op Pinterest, waardoor ze heel veel website traffic naar hun recepten website krijgen. Op die website kunnen ze weer advertenties neerzetten of door verwijzen naar online boodschappen bestellen via AH.nl. Het is dus niet alleen relevant voor online webshops.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden om aan de slag te gaan met adverteren op Pinterest? Ik beschik over heel veel Pinterest kennis en help je graag met het opzetten van een campagne. Neem contact op via info@diolifestyle.nl of check de contactpagina.

Heb je al advertenties gezien op Pinterest?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

Adverteren op Pinterest in Nederland

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

5 comments

  1. Sanne says:

    Interessant artikel! Ik wist niet eens dat adverteren op Pinterest nog niet mogelijk was in Nederland. Denk dat Pinterest inderdaad een ontzettend interessant medium is, zeker voor webshops met toffe foto’s.

  2. Anna says:

    Bedankt voor je super fijne tips! Ik ga me hier gauw wat beter in verdiepen. Trouwens, in je artikel noem je Pinterest een sociaal medium, maar het is een zoekmachine :p

    • Diolifestyle says:

      Nice! Het is officieel een social media kanaal, want je kunt mensen volgen, reageren en likes geven op pins (reageren en likes doen bijna niemand nog..). Je hebt gelijk dat het een visuele zoekmachine is, maar om het duidelijker te houden en omdat het toch veel trekjes heeft van een social media kanaal, heb ik het zo genoemd.

      In het artikel staat wel dat het een visuele zoekmachine is en dat SEO etc. heel belangrijk is. 🙂

  3. Gerda says:

    Ik kan het bij ons account nog niet vinden. Geldt het nog niet voor alle pinterest pagina’s misschien? Ben wel heel benieuwd om het uit te testen 🙂

Comments are closed.