You have no items in your cart. Want to get some nice things?
Go shoppingHet liefst trek je elke dag honderden – dan wel duizenden bezoekers binnen via SEO – bereik je elke maand heel veel bezoekers via je social mediakanalen en heb je ook nog een e-mail lijst waar je ‘u’ tegen zegt. Heel leuk al dit verkeer, maar je moet ze uiteindelijk wel nog ombuigen tot een conversie. En hoe doe je dat? Of sterker nog: hoe kun je de conversie verhogen van je website? In dit artikel vind je 5 tips!
1. SEO
Je kunt de meest fantastische website hebben. Eentje die er gelikt uitziet, maar als niemand of heel weinig mensen je website bezoeken, heb je daar dus helemaal niets aan. De allerbelangrijkste stap als je je conversie van je website wilt verhogen, is zorgen dat je SEO (zoekvriendelijkheid) van je website op orde is.
Om te onderzoeken wat de verbeterpunten zijn, is het waardevol om een SEO-audit uit te voeren. Dit kan via de tool SE ranking. Zelf gebruik ik ook deze tool om te zorgen dat ik telkens weet wat ik kan verbeteren om te zorgen dat mijn websites beter gevonden worden en ik telkens meer traffic via SEO naar mijn website trek.
2. Gebruiksvriendelijkheid
Stap twee om de conversie van je website te verhogen, is kritisch kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van je website. Is de website makkelijk te bedienen, is alle informatie handig te vinden of zie je dat er vanuit een user experience oogpunt nog optimalisatie punten zijn?
Om erachter te komen wat andere mensen van je website vinden, is het aan te raden om te werken met heatmaps zodat je precies kunt zien hoe anderen door de website heen gaan. Eventueel kun je ook andere mensen vragen om de website te testen, zodat je ook feedback krijgt over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hoe beter die is, hoe hoger de conversie van je website. En dat wil je!
3. A/B testen
Om hier nog even op verder te borduren, kun je ook gaan A/B testen. Breng de volledige customer journey in kaart en ga ontdekken wat beter werkt. Werkt afbeelding A beter dan afbeelding B? Welke button zorgt voor hogere conversies? In welke kleur en welke stijl? Je kunt een aspect testen, maar je kunt ook de hele customer journey testen.
De data die je verzamelt geeft je uiteindelijk een heel waardevol beeld wat er goed gaat, maar ook wat er optimalisatie punten liggen om je website te verbeteren. Wil je je CRO verbeteren? Dan is dit iets wat niet mag ontbreken op je to-do lijst.
4. Weet exact wat de pijnpunten zijn
Als je start met ondernemen – of dat nu een webshop of een website is – je moet uiteraard wel weten wat de pijnpunten zijn van je klant. Waar lopen ze tegen aan? En nog belangrijker: waar kun jij ze meehelpen?
Verkoop jij producten om beter te slapen? Dan zijn pijnpunten van je klanten onder andere dat ze slecht slapen, radeloos zijn en geen idee hebben wat ze kunnen doen om hun slaap te verbeteren.
5. Verplaats je in de doelgroep
Als je niet weet wie je (potentiële) klanten zijn, weet je ook niet wie je doelgroep is. Probeer je daarom altijd zo goed mogelijk te verplaatsen in je doelgroep. Waar zijn ze naar op zoek en waar kun jij ze bijhelpen? Door hier zo specifiek mogelijk mee aan de slag te gaan, gaat dat je helpen om de conversie te verhogen van je website omdat je precies inspeelt op de behoefte van je klant.