5 redenen waarom het hebben van een sterke branding zo belangrijk is

5 redenen waarom het hebben van een sterke branding zo belangrijk is

Elk bedrijf heeft ermee te maken: branding. Ook wel bekend als je huisstijl. Hoe positioneer je jezelf als bedrijf? Wat is je missie en wat is je visie? Maar ook hoe ziet je visitekaartje eruit, welke kleuren gebruik je in je logo en wat voor een style zie je terug op je website? Het hebben van een sterke branding is heel erg belangrijk. Waarom? Dat lees je hieronder. 

1. Het zorgt voor betrouwbaarheid

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom het belangrijk is om een huisstijl te hebben net als een ijzersterke branding. Nummer één reden is betrouwbaarheid. Ga maar bij jezelf na: de kans dat je in zee gaat met een bedrijf is veel groter als zij een mooie website hebben, een sterke identiteit en een mooi logo, dan wanneer je in zee gaat met een bedrijf dat een super slechte website heeft, allerlei verschillende logo’s gebruikt en waar het eigenlijk maar een ratatouille is.  

5 redenen waarom het hebben van een sterke branding zo belangrijk is
5 redenen waarom het hebben van een sterke branding zo belangrijk is

2. Je komt professioneel over

Ondernemers die een sterke branding hebben en een visueel sterke huisstijl, komen simpelweg professioneler over. En dat is iets wat je wel wil als bedrijf zijnde. Je wilt dat potentiële klanten je als een professioneel bedrijf zien. Zorg dat de huisstijl overal op dezelfde manier wordt doorgevoerd: van je visitekaartjes tot aan je website en van je social mediakanalen tot aan je notitieboekjes. Want ook offline marketing mag niet vergeten worden. Alles moet op elkaar afgestemd zijn. Wil je een flyer maken die past binnen jouw huisstijl? Dan kun je in een handomdraai regelen. 

3. Flyers anno 2021

Ik hoor je denken: wat moet ik in hemelsnaam met een flyer? Hoewel we tegenwoordig vaak al snel zeggen dat een flyer overbodig is en dat je het maar even online moet opzoeken, is het hebben van een flyer nog steeds – afhankelijk in welke branche je opereert – van toegevoegde waarde. De kans dat je een flyer kwijtraakt is aanwezig, maar de kans dat iemand de naam van je bedrijf niet meer weet, is veel groter. En daarnaast kun je een flyer ook zien als een verlengde van je eigen branding en dus kun je ook reclame maken en meer relevante informatie delen. 

4. Herkenbaarheid is belangrijk

Van de 100 bekendste merken in Nederland hoef je alleen maar het logo, logo of het kleuren en je weet precies bij elk bedrijf het hoort. En dat is nu precies wat je ook wilt voor je eigen bedrijf. De kans dat heel Nederland jouw bedrijf herkent is lastig, want daar is heel veel tijd en marketingbudget voor nodig, maar het is wel absoluut iets waar je naar moet streven. Je wilt dat je potentiële klanten je bedrijf herkennen aan de branding. 

>> Meer bezoekers naar je webshop? 5 tips!

5. Het is goed voor je expert status

Een andere reden waarom het hebben van een sterke brandig zo belangrijk is, is dat het bijdraagt aan je expert status. Je weet waar je het over hebt en je neemt je bedrijf serieus waardoor je automatisch ook meer klanten aantrekt. Vergelijk het maar met jezelf: de kans dat je iets gaat kopen bij een bedrijf dat minde autoriteit uitstraalt, is vele malen kleiner. 

Het bespaart tijd

De laatste reden waarom het zo belangrijk is dat je een sterke branding hebt, is dat het simpelweg tijd bespaart. Als je als je huisstijlelementen klaar hebt staan, een sterke branding hebt ontwikkeld en als je iets wilt ontwerpen, dat je precies weet welk lettertype je moet gebruiken of welke kleuren, scheelt dat zoveel tijd.

Conclusie

Als je eigen branding nog niet op orde is of misschien wel een opfrisbeurt kan gebruiken, dan is het nu een goed moment om daarmee te starten. Een sterke branding is van levensbelang voor een goedlopend bedrijf. Je zult zien dat het zich op termijn terugverdient. 

Wat is jouw tip voor een sterke branding? 

*Dit artikel is door middel van een samenwerking tot stand gekomen.

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.