You have no items in your cart. Want to get some nice things?
Go shoppingInstagram is het platform van de perfecte plaatjes, de perfecte levens en ontelbare hoogtepunten. En op zich snap ik het, want ja niemand zit te wachten op een story van een huilebalk, evenmin op een foto wanneer je in een diep dal zit. Dat is de reden dat ik een enorme haat- liefdeverhouding heb met Instagram.
Mensen willen zichzelf toch altijd beter voordoen dan dat ze eigenlijk zijn. Mooi weer spelen noemen we dat. Want wat zijn onze levens leuk met tientallen vrienden om ons heen, eten we op de mooiste plekken en maken we de mooiste vakanties. Om het nét nog iets beter te laten lijken, gooien we er nog een filter overheen en voilà je Instagram update kan gedeeld worden met de wereld.
Zelf merk ik dat ik steeds meer weerstand opbouw tegen Instagram. Het is soms zó nep dat het kriebelt om of mijn telefoon in de hoek van de kamer te gooien of Instagram te verwijderen..
Mijn haat- liefdeverhouding met Instagram
Zelf maak ik mij er ook schuldig aan. Ik deel alleen maar foto’s van mijn hoogtepunten en gooi over elke Story een filter om het nét wat beter uit te laten komen. Maar ik merk dat sinds ik voor mijzelf ben begonnen en dus voornamelijk vanuit mijn ‘thuiskantoor’ werk, dat ik helemaal geen zin meer heb om mijzelf te ‘verantwoorden’ over mijn leven op Instagram. Want zo voelt het wel.
Als ik op een dag geen Story geplaatst hebt, voelt het zelfs een beetje als falen. Er kruipt al snel een gevoel in mij op dat mensen denken dat mijn leven wel heel erg saai is. Terwijl mijn leven op dit moment allerminst saai is. Ik sta aan het begin van mijn carrière als ondernemer en in maart ga ik voor drie maanden naar Barcelona om daar te wonen en te werken. Alleen ben ik op dit moment simpelweg té druk om Stories te maken en heb ik er ook totaal geen behoefte aan. En als ik dan een avondje uiteten ben met vriendinnen of iets leuks ga doen met mijn vriend, vergeet ik het ook weleens. Achteraf duikt er weleens een schuldgevoel op waarom ik geen Story heb gemaakt..
Online visitekaartje
Nu ik voor mijzelf ben begonnen, is het nóg belangrijker geworden dat mijn social media kanalen (voornamelijk LinkedIn, Facebook & Instagram) er goed uit zien. Het zijn toch als het ware je visitekaartje. Dat snap ik. Hoewel ik normaal elke week wel een Story op Instagram deel en ook elke week actief ben op Facebook en LinkedIn, plaats ik niet elke week een foto op de tijdlijn van mijn Instagram. Simpelweg om de reden dat ik te weinig content heb. Ik heb te weinig mooie foto’s van mijzelf, mijn onderneming of andere hoogtepunten die ik kan delen.
Natuurlijk heb ik wel genoeg foto’s, maar die foto’s zijn niet Instagram waardig genoeg.. Want foto’s die gemaakt zijn met een iPhone tellen haast niet mee. Je moet op zijn minst foto’s maken met een spiegelreflexcamera en het liefst ook nog met een 50mm lens voor een blurry achtergrond.
Kritiek van andere ondernemers
Nu ik sinds kort mijn vaste baan heb opgezegd om mij 100% te gaan focussen op mijn eigen onderneming, ben ik druk bezig met het plegen van acquisitie. Want ja, hoe je het ook wendt of keert, ik heb klanten nodig om geld te verdienen.
Na een week werd ik flink met de neus op de feiten gedrukt. Ik kreeg van een potentiële klant te horen dat diegene nieuwsgierig was naar de reden waarom ik mijn eigen online visitekaartje niet zo serieus nam. Of wel, wat de reden was dat ik niet elke week een foto plaatste op Instagram en waarom ik niet gebruikt maakte van Instagram Highlights. *Slik*.
Ik had het niet op mijn netvlies staan dat het als freelance online marketeer zó belangrijk is dat je Instagram er tip top uitziet en dus wekelijks meerdere updates plaatst, highlights gebruikt en een perfecte feed hebt.. Het klopt dat ik weinig posts, dat ik geen highlights heb en dat mijn foto’s niet allemaal dezelfde filter hebben waardoor het niet één geheel is. Maar betekent dat dat ik een slechte freelance online marketeer ben? Ik denk het niet..
De highlights zijn ondertussen gemaakt en toegevoegd aan mijn profiel. 🤓 Mocht je nieuwsgierig geworden zijn hoe ‘slecht’ mijn Instagram profiel eruitziet, check hem hier.
Heb jij ook een haat- liefde verhouding met Instagram?
Volg mij op Bloglovin, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest
Ik herken helemaal wat je zegt, je wilt je profileren, maar het is zo lastig om dat ook nog eens op elk medium te doen. Ik vind Instagram eigenlijk het vluchtigst en steeds onpersoonlijker worden. Het gros van mijn volgers zijn profielen die zsm weer ontvolgen en allemaal reisindustrie. Ik gebruik mijn insta ook eigenlijk alleen als ik op reis ben. Ik vind het zo moeilijk om een schuidslijn te maken tussen prive en zakelijk gebruik.
Vooral al ontvolgen, dat het draait om de cijfers en dat je alleen maar perfectie mag uitstralen vind ik heel vervelend. Natuurlijk wil ik het liefst elke dag een foto plaatsen met de mooiste filters, maar dat is niet haalbaar en niet reëel.
Interessant artikel om te lezen! Ik denk ook wel vaker na over de plek van Instagram in mijn leven, heb het deze week zelfs verwijderd (en opnieuw gedownload) omdat ik klaar was met dat oneindige gescrol. Ik ben zelf net zoals jij zeker niet wekelijks actief, want zoveel foto’s maak ik niet van mezelf. Ik denk niet dat dat iets zegt over je talent als content creator.
Dat denk ik ook niet, en daarnaast ben ik een online marketeer en niet eens specifiek een content creator. Maar toch vond ik het vervelend. Want het is waar dat ik weinig posts, maar ik heb de content niet en eerlijk gezegd ook niet de tijd. En elke dag een uur inplannen voor iets wat geen business oplevert is ook wel een dingetje.
Ik herken het. En dan is het met mijn Instagram nog slechter gesteld. Het scheelt misschien dat ik nu niet als zelfstandige werk. Ik vind het het belangrijkst dat ik er plezier aan beleef. Maar ik deel dus max 2 tot 4x per maand een foto en heb weinig volgers, tja.
Precies. Maar dan nog. Het moet wel leuk zijn en niet als moetje voelen. Het is voor mij niet haalbaar om alleen maar foto’s met een fotograaf te maken, want ik haal er simpelweg (nog) geen business uit.
Je wordt wel op scherp gezet en dat is niet verkeerd. Maar Instagram moet geen wel natuurlijk voelen en zeker als je er veel tijd aan besteed ook business gaan opleveren als je als zelfstandige werkt.
Goed artikel en herkenbaar! Ik heb ook een haat-liefde verhouding met Instagram. Vooral het volg-ontvolg spelletje irriteer ik me mateloos aan. Ik haal op zich wel inspiratie uit Instagram en plaats foto’s, maar meer zit er ook niet in 🙂
Ik snap je helemaal. Het is voor mij ook enorm lastig om mijn social bij te houden. Ik vond het altijd hartstikke leuk om te doen, maar sinds de kwaliteits’eisen’ steeds strenger worden heb ik er steeds minder zin in. Ik vind ook niet dat als je eigen Insta niet bijhoudt, je slecht bent in je werk. Je wilt je focussen op anderen en minder op jezelf. Ik vind dat best logisch, maar ‘t is helaas waar dat je als zelfstandige veel meer online zichtbaar moet zijn om klanten binnen te krijgen. Vind ik zelf ook verschrikkelijk lastig!
Precies om de redenen die jij noemt ben ik nooit met Instagram begonnen. Ik vond dat mijn blog niet alleen maar vol moest staan met halleluja verhalen maar dat het tijd werd voor een realistisch beeld inclusief saaie dagen.
Interessant artikel en ik snap je punt goed. Inmiddels ben ik weer helemaal ‘Back in de game’ wat betreft Instagram.