Zo zorg je voor een goede nachtrust

Zo zorg je voor een goede nachtrust

Goede nachtrust is van levensbelang. Het komt je werk niet alleen ten goede (want hállo beter concentratievermogen), het is goed voor je geestelijke gezondheid en je merkt vanzelf dat je een veel leuker mens bent als je een nacht goed geslapen hebt. Maar goed, hoe zorg je ervoor dat je een goede nachtrust hebt? Hieronder vind je tips die je helpen om beter te slapen.

Gebruik niet je telefoon

Regel nummer #1 als je beter wilt slapen en optimaal wilt genieten van een goede nachtrust is het wegleggen van je telefoon. Dat betekent niet eerst nog een uur op je telefoon ‘spelen’ voor je gaat slapen. Het blauwe licht van je telefoon heeft invloed op je slaapritme. Het verstoord de opbouw van melatonine. Dat betekent dat je lichaam minder melatonine aanmaakt, waarna je minder het gevoel van slaperigheid hebt. Ditzelfde effect heeft ook een televisie. Voorkom dat je vlak voordat je gaat slapen nog naar een scherm kijkt. Hoe minder prikkels, hoe beter je kunt slapen.

Zo zorg je voor een goede nachtrust
Zo zorg je voor een goede nachtrust

Investeer in een goed matras

Klinkt als een cliché, maar hier gaat het nog vaak mis. Investeer in een goed matras. Een matras kan een grote investering zijn, maar vergeet niet dat je heel veel tijd doorbrengt in bed. Als je uitrekent hoeveel een matras kost en ervan uitgaat dat hij zo’n 8 tot 10 jaar meegaat, zul je zien dat een matras helemaal niet zo’n dure investering is. Er bestaan allerlei soorten matrassen. Het is dus belangrijk dat je gaat proefslapen en gaat ontdekken welke matras bij jouw past. Ga je voor een origineel matras of kies je voor een duurzaam matras?

Schrijf alles op van je hoofd

Iets anders dat je kunt doen om te zorgen dat je goede nachtrust ervaart, is alles op te schrijven wat er nog in je hoofd zit. Zijn er nog dingen waar je aan moet denken? Moet je nog iets regelen? Schrijf telkens als er iets in je hoofd komt op in een notitieboekje. Zo voorkom je dat je gebruikt maakt van het ‘werkgeheugen’ in je hersenen. Hierdoor kun je makkelijker slapen en kun je beter genieten van een goede nachtrust.

Creëer een eigen avondroutine

Wat je nachtrust kan bevorderen, is het creëren van een eigen avondroutine. Ontdek voor jezelf waar je zen van wordt en wat je elke avond kunt doen. Als voorbeeld: voor het slapen doe je elke dag een meditatie en schrijf je op waar je dankbaar voor bent. Zelf maak ik élke ochtend (laat of niet) verse grapefruit sap voor mijzelf. Dat is onderdeel van mijn eigen ochtendroutine. Het hoeft maar iets heel kleins te zijn, zolang het zorgt voor een betere nachtrust, is dat top!

Kies een goed kussen

Slapen op een goed kussen is van levensbelang. Geloof mij! Ik heb lang gezocht naar een goed kussen en uiteindelijk heb ik eentje gevonden. Ik heb ik denk ik wel vijf verschillende kussens geprobeerd. Dus ik kan volmondig beamen dat het het hebben van een goed kussen absoluut bijdraagt aan een goede nachtrust.

Wat is jouw ultieme tip voor een goede nachtrust?

*Dit artikel tot stand gekomen door middel van een samenwerking

Dionne, 28, freelance online marketeer met een passie voor bloggen, online marketing en ondernemen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.