Wie is mijn klant en wie vooral niet

Wie is mijn klant en wie vooral niet

Eén van de reden dat ik mijn vaste baan opgezegd heb en voor mijzelf ben begonnen, was het feit dat je als ondernemer meer geld kunt verdienen. Hoe harder je werkt, hoe meer je verdient. Je kunt in loondienst immers zo hard werken als je wilt, aan het eind van de maand krijg je een bepaald salaris. Als je minder hard werkt, krijg je exact hetzelfde bedrag op je rekening gestort. Uiteraard zijn er wel bonussen die je kunt halen, maar daar kun je niet je salaris mee verdubbelen als je twee keer zo hard werkt. Reden genoeg voor mij om in het diepe te springen en als freelancer aan de slag te gaan.

Veel geld verdienen is vies

Niet iedereen vindt het ‘chique’ als ik vertel dat ik veel geld wil verdienen nu ik als freelancer werk. In mijn ogen is daar niets mis mee. Je hebt een duidelijk doel voor ogen. Om het concreet te maken heb ik aan het begin van 2019 er een omzetdoel aangehangen. In 2019 wil ik €100.000,- euro omzetten.

Onwijs veel geld en ook zeker een ambitieus doel, maar absoluut niet onhaalbaar. Ik richt mij op grotere klanten die dus ook mijn uurtarief kunnen betalen en daarnaast richt ik mij op interim klussen waarbij het mogelijk is om €10K per maand om te zetten. Daarnaast heb ik meerdere businessmodellen waar ik geld mee verdien. Met mijn blog Diolifestyle.nl verdiende ik bijvoorbeeld in november ruim €1.800,- euro en daarnaast verdien ik aardig wat geld met affiliatie marketing. Zo tikt het aardig door.

Ontdekken wie je klant is en wie vooral niet

Wie is je klant?

Al heel snel was het voor mij duidelijk wie vooral wél mijn klant is, maar zeker ook wie niet mijn klant is. Kleine ondernemers die aankloppen omdat ze mij als freelance online marketeer willen inhuren, maar een budget hebben van €300,- euro all-in per maand (advertentiebudget en mijn uren), heb ik vanaf dag 1 afgewimpeld.

Niet lullig bedoelt, maar dat zijn niet mijn klanten. Ik wil voor klanten werken die begrijpen dat je moet investeren in online marketing en dat je daar niet met een paar tientjes mee aan de slag kunt. Kleine ondernemers werden daardoor al heel snel aan de kant geschoven. Er zijn genoeg andere online marketeers die hier wel voor aan de slag willen..



Niet de slager op de hoek..

Ondertussen richt ik mij op online marketingbureaus en de midden- en grootbedrijven. Ik was in de veronderstelling dat als je als bedrijf zijnde een bureau inschakelt je wel genoeg budget hebt. En dat is deels waar. Een groot deel van de klanten bij de online marketingbureaus beschikken over aardig wat online marketingbudget en begrijpen als geen ander dan ze ermee aan de slag moeten.

Echter heb ik ook gemerkt dat het online marketingbureau waar ik de afgelopen jaren in dienst ben geweest, helemaal niet zo klein is dan ik dacht. Ik heb ondertussen gemerkt dat sommige online marketingbureaus klanten hebben met een heel klein advertentiebudget..

Ik richt mij op bedrijven die mijn waarde inzien en ook mijn uurtarief willen en kunnen betalen en ook een betaald advertentiebudget hebben om te investeren in online marketing. Dat zijn niet de slagers op de hoek, maar de grotere bedrijven met meerdere mensen in dienst en waarbij je ook op kantoor kunt meedraaien en de bedrijfscultuur kunt proeven.

Hoe kom je erachter wie je klant is?

Simpelweg door te beginnen. Zodra je aan de slag gaat als freelancer ontdek je wat voor een soort klanten je tof vindt en welke minder. Of dat nu met grootte te maken heeft, de sector, branche, doel etc. Je komt er snel genoeg achter.

Weet jij wie jouw ideale klant is?

Volg mij op Bloglovin, Instagram, FacebookTwitter en Pinterest

wie is mijn klant en wie vooral niet

Mijn naam is Dionne. Alhoewel vrienden mij Dio noemen. Vandaar ook de naam Diolifestyle. 31 jaar en parttime digital nomad met een enorme passie voor content creatie. Ik schrijf het liefst over lifestyle: interieur, reizen, eten, planten, mode en veel meer.

4 comments

  1. Anna says:

    Tof artikel! Je intro is zo herkenbaar, haha, ik ben het helemaal met je eens. Laatst had ik ook zo’n besef moment van, ja, in loondienst (minimumloon horeca & retail) kun je nooit meer verdienen dan 100 euro per dag en je bent letterlijk gesloopt. :p Ik snap je keuze om te gaan freelancen heel goed. Zelf ga ik vanaf volgende maand ook weer volop aan mijn bedrijf werken, ik heb er super veel zin in :D.

  2. Kleinere klanten kunnen ook bij marketingbureau’s terecht zoals je hier aangeeft. Meestal niet bij de grotere/bekendere bureau’s, maar er zijn wel startups die zulke klanten aannemen.
    Ik heb bijvoorbeeld ook klanten gehad die voor €100 adveteren bij een online marketingbureau.

    • Diolifestyle says:

      Dat klopt, die heb je ook. Echter is dat een specifieke keuze van een klein en relatief onbekend online marketingbureau. Een bedrijf waar ik dan zelf niet zo graag wil werken. Puur en alleen om het feit omdat ik daar niet zo veel mee kan.

      ik ben gewend om met grote budgetten te werken, dus dat is €100,- niks en heb je ook geen uitdaging.

Comments are closed.